Marktplaats-barcodes gebruikt voor gratis entree Efteling: 'Wij zien er de grap ook wel van in'

30 maart 2016 om 17:12 • Aangepast 21 november 2020 om 11:39
nl
Het lijkt een sport te worden: de Efteling binnenkomen zonder te betalen en daar vervolgens over op te scheppen op YouTube. Ditmaal is het de beurt aan de jongens achter het kanaal DoeNormaal. Zij gebruiken daarvoor de barcodes van toegangsbewijzen die op Marktplaats worden aangeboden.
Profielfoto van van Kalmthout Jesse
Geschreven door
van Kalmthout Jesse

De handige heren zochten op Marktplaats naar tickets waarbij de streepjescode zichtbaar was. De code werd vervolgens ingescand met een app en daarna met wat knip- en plakwerk omgetoverd tot toegangsbewijs.
"Het ziet er totaal niet realistisch uit", zegt vlogger Jesse Laverman. "Als je dit vergelijkt met een echt ticket denk je: 'What the fuck is dit?' Maar het verliep allemaal goed." Op de video is inderdaad te zien hoe de zelf gefabriceerde kaarten van de jongens zonder problemen door de controle komen.[Youtube:body:https://youtu.be/YBEIfufJEjM] Trend“We zien bij de Efteling een trend waarin jonge mensen, waaronder vloggers, streken uithalen. Zo hebben we al YouTubers gehad die over hekken klimmen of verkleed binnenkomen. We zien altijd de lol er wel van in. Het is alleen jammer dat ze dingen laten zien die illegaal zijn”, reageert Femke van Es, woordvoerster van de Efteling.
Voorbeeldfunctie“Ze hebben een voorbeeldfunctie. Als hun kijkers dit gaan doen en we betrappen ze, dan geven we ze aan bij de politie. Dan heb je op je 16e een strafblad en dat lijkt me niet de bedoeling. Dit soort filmpjes houden ons wel scherp en dit nemen we dan ook altijd serieus, maar ik denk niet dat we naar aanleiding van dit filmpje maatregelen zullen treffen.”
“De vloggers zullen we niet aangeven, ze hebben geluk gehad. En nogmaals, wij zien de grap er ook altijd wel van in.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.