Manifest gepresenteerd tegen overlast Eindhoven Airport: ‘Ik zit hier voor mijn kleinkinderen'

20 mei 2017 om 19:00
nl
In Knegsel heeft het ‘Beraad Vlieghinder Moet Minder’ zijn plan van aanpak gepresenteerd tegen de overlast van Eindhoven Airport. In 2020 worden nieuwe regels opgesteld. Eindhoven Airport wil verder groeien, tot grote zorg van de omwonenden want de overlast stapelt zich op.
Profielfoto van van Bergen Manon
Geschreven door
van Bergen Manon

“Het is niet alleen geluidsoverlast”, vertelt een inwoner van Bladel. “Ook onze wegen slibben vol en er ontstaan parkeerproblemen. De nadelen wegen niet meer op tegen het voordeel van goedkope vakantievluchten”.

In de Leenhoef in Knegsel zit de zaal vol met omwonenden, raadsleden en wethouders van de omliggende gemeenten van Eindhoven Airport. Mensen klagen al jaren over geluidhinder en andere overlast van de luchthaven. Heel soms met succes maar meestal niet, aldus Wim Scheffers, voorzitter van het beraad: “De luchthaven verzint elke drie tot vier jaar een nieuw excuus om weer te moeten en mogen groeien. Ze willen nooit aanspreekbaar zijn op de ellende die ze dagelijks in de omgeving creëren. En dat nemen wij ze erg kwalijk.”

Wethouders en raadsleden
Het 'Beraad Vlieghinder Moet Minder’ wilde niet alleen omwonenden bijpraten. Ze nodigden ook wethouders en raadsleden uit van de omliggende gemeenten van het vliegveld en die gaven daar gehoor aan. “Het helpt, dit soort bijeenkomsten”, aldus Marc Schuppen, wethouder gemeente Best. “Wij zitten aan de uitvoeringstafel en de punten uit dit manifest worden daarbij meegenomen”.

Ook de gemeente Eindhoven was aanwezig. “We hebben begrip voor beide partijen en als er nieuwe afspraken gemaakt gaan worden moet er een gedragen besluit op tafel komen”, zegt raadslid Frank Depla (PvdA).

Groei nodig voor economie
Op dit moment zijn 43.000 vluchten per jaar toegestaan. Eindhoven Airport wil verder groeien en als belangrijkste reden noemt de luchthaven de economische ontwikkeling van mainport Zuidoost-Brabant. Sinds kort een van de drie belangrijkste economische gebieden van Nederland.

Bij Scheffers komt de stoom nog net niet uit de oren: “Slechts zestien procent van de vluchten vanaf Eindhoven Airport is zakelijk. De rest is pret. Wat heeft dat met Brainport te maken? Het is gewoon een smoes.” Ook de PvdA Eindhoven zet vraagtekens bij de noodzaak voor de luchthaven om te groeien voor Brainport. “We hebben ons recent nog kritisch uitgelaten over dit punt. Het is wat ons betreft een te voorbarige conclusie.”

Actie blijven voeren
De aanwezige omwonenden hopen dat alle inspanningen van het beraad wat op gaan leveren. “We kunnen in ieder geval niet achterover gaan zitten en alles laten gebeuren. Ik zit hier vooral voor mijn kleinkinderen, nu is het nog leefbaar”, zegt een inwoonster uit Duizel.

Als het aan Scheffers is blijft dat ook zo. Maar dan moet er actie gevoerd blijven worden. "Als omwonenden zich niet bundelen tegen de eenzijdige dominatie van alleen maar het geld dat met Eindhoven Airport wordt verdiend, dan zal de luchthaven de veroorzaker zijn van het vernietigen van het leefklimaat in de wijde omgeving van Eindhoven."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.