Eindhovense kliniek zet behandeling stop na opnemen gesprek met arts: 'Vertrouwen in mensheid kwijt'

10 mei 2016 om 16:52
nl
De Eindhovense kliniek Yes We Can, gespecialiseerd in geestelijke gezondheidszorg voor jongeren, heeft een 20-jarige patiënte uit het behandeltraject gezet, omdat ze een gesprek met haar behandelaar had opgenomen.
Profielfoto van Smit Mattijs
Geschreven door
Smit Mattijs

Dit is op zijn zachtst gezegd opvallend, want minister Edith Schippers riep patiënten kort geleden nog op om juist vaker gesprekken met artsen vast te leggen met opname-apparatuur.
[YouTube:body:https://youtu.be/z5hrPm2l6V8]
De patiënt in kwestie wil niet met haar eigen naam genoemd worden. Dus noemen we haar 'Roos'.
[YouTube:body:https://youtu.be/Gyq0pZOnHDk]
Artsen en wetenschappers zijn verbaasd over de handelwijze van de Yes We Can-kliniek. Hoogleraar Jan Anne Roukema van Tilburg University: 'Ik heb zelf nooit geweigerd als een patiënt een gesprek op wilde nemen. Laat staan om die reden een behandeling stopgezet.'
Maar Roukema plaatst ook vraagtekens bij de oproep van minister Schippers. Volgens hem is dit niet in het voordeel van de patiënt.
[YouTube:body:https://youtu.be/Wnv5TId1lro]
Reactie Yes We CanYes We Can wilde niet voor de camera reageren. Wel laat de kliniek schriftelijk het volgende weten: 'Yes We Can Clinics mag vanwege de privacy-wetgeving niet reageren op de vraag of iemand bij ons is behandeld en zo ja, wat de context en het verloop van die behandeling waren.'
In het algemeen kunnen ze wél iets zeggen: 'Bij Yes We Can Clinics mogen gesprekken met behandelaren door ouders en/of cliënten opgenomen worden. Dat gebeurt wel altijd in overleg. In een zeldzame situatie kunnen er redenen zijn om niet in te stemmen met een opname. Dat is het geval wanneer dit schadelijk wordt geacht voor de cliënt.'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.