‘Duurste file wordt enkel duurder’: zorgen bij Breda en Tilburg over toename vrachtverkeer op A58

12 mei 2016 om 12:53
nl
Sinds 1 april is er veel meer vrachtverkeer op de Brabantse wegen. Dat komt omdat op die datum de Belgische tolheffing voor trucks is ingevoerd, meent de Verkeersinformatiedienst (VID). Breda en Tilburg maken zich veel zorgen, vooral over de toenemende drukte op de al zo drukke A58.
Profielfoto van Vorstermans Ron
Geschreven door
Vorstermans Ron

De gevolgen van de tolheffing maken de aanpak van de A58 urgent, stelt een woordvoerder van de gemeente Breda. De snelweg heeft volgens de gemeente al de maximale capaciteit bereikt.
Niets wijst erop dat het vrachtverkeer op de A58 de komende tijd stagneert of afneemt, stelt de VID.
Uit onderzoek van de Transport en Logistiek Nederland (TLN) bleek eind 2015 al dat de file op de A58 tussen Breda en Eindhoven ‘de duurste file in Nederland’ is. Niet voor niets besloot het kabinet eind 2015 de A58 ter hoogte van Breda eerder dan gepland te verbreden.
‘Duurste file wordt enkel duurder’Logischerwijze is de duurste file van Nederland ook voor het aangrenzende Tilburg een zorg. Net als de VID, vreest Tilburg dat de tolheffing ervoor zorgt dat de zuidelijke verkeerscorridor - zeg maar, het wegennet van Breda tot Duitsland - nog zwaarder wordt belast door vrachtverkeer.
De tolheftting verstoort volgens de gemeente de natuurlijke verdeling van het Europese wegennetwerk. “Zo wordt de duurste file alleen maar duurder”, meent Tom Daalman, woordvoerder van de gemeente Tilburg.
ZIE OOK: Transportbedrijven in Brabant worstelen met extra drukte door tolheffing België: 'Tijd is geld'
Daalman maakt zich daarnaast zorgen over verdeling van de vracht. Bedrijven zouden steeds vaker hun vracht van grote vrachtwagens naar meer en kleinere vrachtwagens overladen. “Dat scheelt die bedrijven tol omdat de vracht lichter is, wat weer extra kans geeft op verkeersbewegingen en dus ook extra kans op oponthoud. Wij willen juist concentratie van vrachtlading. Dit soort versnippering van vrachtverkeer is nadelig”, meent Daalman.
‘Nog te vroeg voor conclusies’Rijkswaterstaat, dat verantwoordelijk is voor de Nederlandse rijkswegen en dus ook voor de A58, zegt dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken over de gevolgen van de Belgische tolheffing voor het vrachtverkeer.
Daarom ziet Rijkswaterstaat momenteel geen reden om de verbreding van de A58 nogmaals te versnellen. Rijkswaterstaat zegt wel contact te houden met logistieke ondernemersorganisatie  EVO en TLN en ‘dit als gesprekspunt mee te nemen als de situatie aanhoudt’.
Het risico bestaat dat het effect van de tolheffing op Brabantse wegen blijvend is, waardoor de filedruk in de provincie sneller zal stijgen, zo kaartte de VID eerder aan.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.