‘Dit is onacceptabel’, staatssecretaris Dijksma dreigt met acties vanwege onduidelijkheid giftreinen

26 mei 2016 om 19:48
nl
Het is vaak onduidelijk welke gevaarlijke stoffen over het spoor worden vervoerd. De registratie is ver onder de maat, schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag aan de Tweede Kamer. “Dit is onacceptabel.'' Ze dreigt de spoorvervoerders zelf van het spoor te verbannen als ze hun praktijk niet verbeteren.
Profielfoto van Quekel Sebastiaan
Geschreven door
Quekel Sebastiaan

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) meldde in maart dat spoorbedrijven onnodige risico's creëren bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en er is te weinig risicobewustzijn op dit terrein. Dat concludeerde de OVV na onderzoek van een botsing tussen een reizigerstrein en een stilstaande goederentrein in Tilburg in maart vorig jaar.
Mede daarom gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dit jaar meer inspecties uitvoeren, bovendien gaat de dwangsom voor overtredingen omhoog. Verder gaat Dijksma extra overleggen met de sector.
ZIE OOK: '40 giftreinen per dag is levensgevaarlijk, veel slachtoffers als er 1 de lucht in gaat'
Zwaardere straffenAls er de komende maanden onvoldoende vooruitgang wordt geboekt, komt de staatssecretaris met zwaardere straffen. “Ik sluit daarbij de ultieme consequentie van het ontzeggen van de toegang tot het spoor niet uit.''
Ze gaat er echter van uit dat de spoorsector op korte termijn de noodzakelijke verbeteringen uitvoert. Het is voor de hulpdiensten belangrijk dat er duidelijkheid is over de vervoerde stoffen zodat zij in geval van calamiteiten hun werk veilig kunnen doen.
Onnodige risico'sDe ILT controleerde vorig jaar 193 sporen op verschillende emplacementen in het land waarop één of meerdere (reservoir)wagens met gevaarlijke stoffen stonden. Op 75 sporen kwam de informatie over de lading niet overeen met de feitelijke situatie, aldus Dijksma. Volgens onderzoek van ProRail is de situatie in het eerste kwartaal van dit jaar niet verbeterd.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.