Video

Robot begroet hotelgasten maar pikt geen banen in: 'Vooral een gimmick voor de gasten'

17 juni 2016 om 19:03 • Aangepast 21 november 2020 om 09:33
nl
Hij spreekt 19 talen, wordt nooit moe en dankzij gezichtsherkenning kan hij zich gasten een half jaar lang herinneren. Hugo is de nieuwe collega van het hotelpersoneel van het Hampshire-Crown hotel in Eindhoven. Hugo is een robot en de eerste in zijn soort die in een hotel in Eindhoven wordt ingezet.
Profielfoto van Vossen Tonnie
Geschreven door
Vossen Tonnie

Hugo is niet groter dan 57 centimeter. Hij heeft twee camera's, luidsprekers, microfoons en een spraaksysteem. Hij kan een aantal ingeprogrammeerde vragen van hotelgasten beantwoorden, maar via de laptop van een collega helpt hij gasten ook aan alle andere soorten informatie.
Hugo zorgt niet voor banenverlies"De robot is een aanvulling voor het receptiepersoneel," zegt hotelmanager Max Hermers. "Niemand hoeft bang te zijn om zijn baan te verliezen vanwege Hugo," verzekert hij. De robot begroet gasten, overhandigt sleutelkaarten en wijst gasten de weg naar hun kamer. Maar Hugo kan kinderen vermaken met een liedje en op verzoek laat hij zelfs een dansje zien. 'We zien Hugo als een verrijking van de gastbeleving."

Wachten op privacy instellingen...

Vrijdag werd Hugo in Eindhoven voorgesteld, maar eerder maakte hij ook al een introductierondje in de Hampshire Hotels in Amsterdam en Rotterdam. Als hij heel Nederland op die manier heeft aangedaan zal elk hotel in de keten van Hampshire Hotels er uiteindelijk eentje in huis krijgen. "Veel gasten zullen Hugo als een leuke gimmick beschouwen," geeft het management toe. "Maar voor ons is Hugo echt een grote innovatieve stap."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.