Nieuw station, maar HSL-aansluiting Breda-Antwerpen al tien jaar ongebruikt

4 september 2016 om 19:07
nl
Provinciestad Breda zou oorspronkelijk geen aansluiting krijgen op de prestigieuze Hoge Snelheids Lijn, zo blijkt. Maar die aansluiting kwam er toch. Oud-burgemeester Ed Nijpels en het toenmalige college van Breda hebben dat zwaar bevochten. Het is dan ook pijnlijk, dat de helft van die peperdure HSL-aansluitingen van Breda ligt weg te roesten.
Profielfoto van Juda Peter
Geschreven door
Juda Peter

Richting Antwerpen liggen de rails al tien jaar op een trein te wachten. Naar het noorden, richting Rotterdam, rijdt er twee keer per uur een opgevoerde Intercity over het peperdure spoor.
Breda aan de HSL met succes geclaimd Nijpels kreeg na aanvankelijke afwijzing, zijn zin van minister Maij-Weggen. Het toenmalige gemeentebestuur dreigde anders de HSL die over Bredaas grondgebied loopt, zo lang mogelijk te blokkeren. Het kabinet vond het pure chantage, maar Breda kreeg wel zijn zin en dus een eigen HSL-aansluiting.
Doordat Breda een HSL-stad werd, waren er ook extra perrons nodig en moest er dus ook een groter station komen. Voor het opplussen van de hele spoorzone kreeg de stad nog eens tientallen miljoenen euro's extra.
Het nieuwe station Breda, dat komende week officieel wordt geopend, dankt dus zijn grandeur en misschien wel zijn bestaan aan de succesvolle HSL-claim.
Fyra-debacleDat die zwaarbevochten HSL-aansluiting voor Breda maar krakkemikkig wordt gebruikt, heeft alles te maken met Fyra-miskoop door de NS.
Die trein zou in april 2013 voor het eerst vanuit Breda over de HSL-verbinding richting Antwerpen rijden. Maar de 'Aldi-trein' haalde het niet. Figuurlijk niet en vaak ook niet letterlijk niet.
Na zeven weken vol horror-uitval en andere problemen werd de Fyra voor goed uit de vaart' gehaald.
NS in zwaar weer door HSL-avontuurEn sindsdien zit de NS met een groot probleem. Het terugsturen van de Fyra naar de fabrikant leidde tot een verliespost van enkele honderden miljoenen euro's. Want er was geen echt alternatief om de HSL te bedienen. En er ondertussen moest meer dan 100 miljoen euro per jaar betaald worden voor de landelijke HSL-concessie.
Die druk is alleen maar groter geworden sinds de parlementaire Fyra-enquête. Want politiek Den Haag wil dat de NS nu een keer iets presteert op de HSL. Meer dan alleen tussen Amsterdam en Breda met een opgevoerde Intercity eroverheen rijden. Die ook nog eens (te) vaak uitvalt of te laat is.
Gele kaart voor NSHet door NS ingediende plan om in april 2017 de HSL naar België eindelijk te gaan gebruiken, is niet in goede aarde gevallen bij het ministerie van Infrastructuur& Milieu. Want de tijdwinst ten opzichte van de huidige Beneluxtrein via Roosendaal is minimaal.
Niet alleen omdat de NS geen echte HSL-treinen heeft, maar ook door beoogde extra stops in België, zoals bij luchthaven Zaventem. Net als bij de Fyra, werken de Belgen niet echt mee.
Delicate onderhandelingenBinnenkort starten de onderhandelingen tussen NS en de Belgische Spoorwegen NMBS en de beide overheden. Met als Nederlandse inzet verkorting van de reistijd tussen Amsterdam en Brussel, als er over de HSL via Breda wordt gereden.
De uitkomst is ongewis, maar cruciaal voor de NS, die al een gele kaart heeft van het ministerie voor de HSL-prestaties tot nu toe.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.