Video

Top 5 van problemen bij de bouw van het nieuwe NS-station in Breda

7 september 2016 om 10:30
nl
Het zonder problemen bouwen van een NS-station zo groot als dat van Breda lijkt haast onmogelijk. We zetten we een aantal van deze ongemakken van de afgelopen jaren op een rij.
Profielfoto van van den Heuvel Peer
Geschreven door
van den Heuvel Peer

1. HeienHet fundament van het station in Breda rust op ongeveer 2000 palen. Na klachten van geluidsoverlast door omwonenden en bedrijven werd het werk in augustus en september 2012 enige tijd stilgelegd. Bij een bedrijf in de omgeving van het station trilden de computers bijna van het bureau af en werden medewerkers zelfs ‘zeeziek’. [Youtube:https://youtu.be/5m1yz9bHVAY]
ZIE OOK: 'Extreem veel problemen tijdens de bouw, maar wel trots', ProRail over nieuw NS-station Breda
2. Voetgangersbrug116 meter lang, 76 treden en 12 meter hoog. Dat waren de afmetingen van de tijdelijke voetgangersbrug die de reizigers moesten nemen om op een van de perrons te komen of naar het centrum van de stad te gaan. Voor de meeste reizigers was de brug lange tijd dagelijks een flink obstakel.
“Iedere keer die trap op en af was verschrikkelijk. Ik ging ook gewoon eerder van huis omdat het altijd langer duurde. Ik ben niet slecht ter been, maar die trap was niet te doen", vertelt een van de reizigers. Veel mensen probeerden dan ook de noodbrug te vermijden. “Vooral dat omrijden van de ene naar de andere kant was vervelend. Daardoor kwam ik vaak te laat. Anders kon je ook over die trap, maar dat was ook niks.”[YouTube:https://youtu.be/ptf2kaGE2zk]
3. WateroverlastDilatatievoegen. Die waren er de oorzaak van dat het deels geopende station eind 2014 bij hevige regenbuien last kreeg van wateroverlast. Vooral aan de Belcrum-kant waar het busstation is gevestigd. De voegen zorgen bij wisselende weersomstandigheden (krimpen en uitzetten) ervoor dat er geen scheuren in het station komen. In het voorjaar van 2015 was ‘het lek boven’ . [YouTube:https://youtu.be/N4xjvs_Zz_Y]
4. Loze brandmeldingenHet nauwkeurig instellen van het brandalarm was een van de zorgenkindjes van het station. Omwonenden werden soms in hun slaap opgeschrikt door het alarm of werd het station ten onrechte ontruimd. ProRail trok zelfs een week uit voor de precieze afstelling van het alarm.[tweet:https://twitter.com/ulrica_delamar/status/626283087400452096]
5. Te krap urinoirTot slot waren er nog de (te) krappe openbare urinoirs. Door een foutje in de berekening was de ruimte tussen de verschillende urinoirs te klein. En dat was niet het enige probleem.[YouTube:https://youtu.be/az6-6nN_okk]

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.