Video

144 miljoen euro, 2,2 miljoen bakstenen en 2000 palen: station Breda is eindelijk klaar

8 september 2016 om 18:26
nl
Na vier jaar bouwen is donderdagmiddag het nieuwe station in Breda officieel geopend. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) knipte om halfvier officieel het lintje door.
Profielfoto van Verschuren Corné
Geschreven door
Verschuren Corné

Doe een virtuele rondleiding door het nieuwe station![Tweet:Body:https://twitter.com/ProRail/status/773890654682439682][tweet:https://twitter.com/Joohann/status/772746991038304256]
In en rondom het station waren de hele dag optredens van dans- en muziekgezelschappen. Enige tijd geleden deed een groot aantal pianisten auditie om deel te mogen nemen aan de openingsshow van donderdag. [tweet:https://twitter.com/RinivdLinden/status/773759466722496512][tweet:https://twitter.com/viabreda/status/773750556213075968][tweet:https://twitter.com/viabreda/status/773750363849650177]
2,2 miljoen bakstenenIn het uit 2,2 miljoen geglazuurde en ongeglazuurde bakstenen opgetrokken bureau is naast het treinstation ook ruimte gemaakt voor een busterminal, woningen, winkels en kantoren. “Het gebouw is een onderdeel van de stad. Het station is als een villa en een monument voor de toekomst”, zei de architect Koen van Velsen al in een eerder stadium. [YouTube:https://youtu.be/T52jVyHW_0w] ZIE OOK: Extreem veel problemen tijdens de bouw, maar wel trots ProRail over nieuw station Breda
NS-station in Breda in feiten en cijfers:

  • in mei 2012 is de nieuwbouw van het station begonnen; staatssecretaris Sharon Dijksma verrichtte donderdag 8 september om 15.30 de officiële opening.
  • architect is Koen van Velsen.
  • de bouwkosten van het station bedragen 144 miljoen euro.
  • het imposante bouwwerk rust op 2000 palen.
  • de muren zijn opgetrokken met in totaal 2,2 miljoen bakstenen, er zijn 84 verschillende soorten bakstenen gebruikt
  • dagelijks stonden zestig bouwvakkers op de steigers, op het hoogtepunt van de bouwwerkzaamheden waren er 500 mensen tegelijk aan het werk.
  • de zwaarste onderdelen waren de wanden van de hellingsbaan (31 ton) om naar het parkeerdek op het dak van het station.
  • De hoogste kraan was 54 meter hoog en had een reikwijdte van 60 meter.
  • zes sporen waar zestien treinen per uur rijden.
  • busterminal, busreizigers: 38.000 per dag in 2020.
  • 150 woningen.
  • 9000 vierkante meter winkelruimte.
  • 20.000 vierkante meter kantoorruimte.
  • 720 parkeerplekken op het dak.
  • 6000 plaatsen voor fietsen.
  • aantal treinreizigers per dag: nu: 27.000, in 2020: 57.000.











App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.