Video

Reizigersorganisatie is het zat na zoveelste sluiting Moerdijkbrug

14 september 2016 om 14:17 • Aangepast 21 november 2020 om 07:41
nl
Reizigersorganisatie Rover is niet te spreken over hoe spoorbeheerder ProRail de problemen rondom de Moerdijkbrug oplost. "Het was dinsdag de vijfde keer dit jaar dat de verbinding tussen Brabant en de Randstad eruit lag. Dagelijks reizen 75.000 mensen over de brug. We accepteren dit niet langer", zegt voorzitter Arriën Kruyt van reizigersorganisatie Rover tegen Omroep Brabant. Rover heeft een brief aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en de Tweede Kamer gestuurd.
Profielfoto van Triki Ferenc
Geschreven door
Triki Ferenc

Dinsdag was de brug opnieuw gesloten vanwege onderhoudswerkzaamheden. Reizen van en naar Rotterdam en Dordrecht was lange tijd niet mogelijk. De lassen op de brug waren relatief snel gesleten, zegt spoorbeheerder ProRail. De afgelopen tijd hebben zich daardoor regelmatig spoorstaafbreuken voorgedaan. Dat betekent dat er scheuren of breuken zijn ontstaan in de rails.
'Rails in kunststof'''De Moerdijkbrug is een probleemgeval aan het worden, waar ProRail geen greep op krijgt'', aldus Kruyt van de reizigersorganisatie. De reparatie van de spoorstaven duurt lang, omdat de rail in het verleden tussen kunststof is gelegd. "Hierdoor moet de kunststof eerst weggehakt worden en na het herstel van de spoorstaven weer worden teruggestort. Het stollen van de kunststof duurt eindeloos", legt de voorzitter van Rover uit.
Kruyt: "Dit had nooit mogen gebeuren. De Moerdijkbrug is de enige spoorbrug in Nederland waar de rails in kunststof fligt. Andere bruggen kennen dit probleem niet. Daar is nooit iets aan de hand."
'Problemen bij ProRail'Halverwege april was er ook al geen treinverkeer over de oude Moerdijkbrug mogelijk. Ook toen waren er haarscheurtjes in de spoorstaven geconstateerd. “Het lijkt er sterk op dat de situatie met de spoorstaven op de Moerdijkbrug ook na de driedaagse reparatie van april nog niet onder controle is en dat we blijven doormodderen van incident naar incident”, schrijft Rover-voorzitter Arriën Kruyt.
De reizigersvereniging vindt het onaanvaardbaar dat de Moerdijkbrug opnieuw is gesloten. Het huidige onderhoud had volgens Rover eigenlijk in de nacht uitgevoerd moeten worden. ''Maar dit was niet mogelijk omdat de goederentreinen niet om konden rijden wegens werkzaamheden op andere routes. Dit wijst op een onaanvaardbaar gebrek aan planning en flexibiliteit bij ProRail ten koste van de reizigers”, stelt Kruyt. Volgens Rover had de HSL-brug over het Hollandsch Diep gebruikt moeten worden om meer treinen overheen te laten rijden. Hierdoor hadden er minderen bussen tussen de stations hoeven te rijden.
Problemen zijn bekendProRail is bekend met de problemen en zegt het vervelend te vinden voor de reizigers en vervoerders. Eerder deze maand liet ProRail al aan staatssecretaris Dijksma weten dat de problemen op de Moerdijkbrug serieus zijn. De directe van het spoorbedrijf overweegt nu welke oplossing de beste is in de toekomst.
"We kijken of we verder gaan met spoedreparaties of dat we voor een structurele oplossing moeten gaan", zegt Lucas Stassen van ProRail. Bij spoedreparaties is er vaker, maar minder lang overlast voor de reizigers. Een structurele oplossing zou voor langdurig overlast kunnen zorgen. "Dat zou een week, twee weken of misschien zelfs wel een maand kunnen duren. Daar moeten we inventief mee om zien te gaan."
Langzamer rijdenProRail onderzoekt hoe het komt dat de lassen te snel slijten. De spoorbeheerder wil de slijtende lassen structureel herstellen. Om de lassen enigszins te ontlasten, rijden de passagierstreinen de komende tijd niet harder dan 80, terwijl ze normaal 120-140 km per uur rijden. Bij goederentreinen is de maximumsnelheid 60.
Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de brug. Op 4 juli was er minder treinverkeer mogelijk door een kapotte spoorstaaf. Op 18 juli zorgde een breuk in een spoorstaaf ook voor grote problemen met het personenvervoer over de Moerdijkbrug. Na negen uur dinsdagavond waren de problemen aan de brug verholpen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.