Brabanders zijn het minst tevreden over huisartsenposten, wel positief over dokter zelf

26 september 2016 om 11:22
nl
Brabanders en Limburgers zijn het minst tevreden als het gaat om hun ervaring met huisartsenposten. Daarnaast vinden velen de wachttijden onduidelijk. Brabanders zijn wel tevreden over de manier waarop ze uiteindelijk door een dokter geholpen zijn.
Profielfoto van Nagtzaam Pepijn
Geschreven door
Nagtzaam Pepijn

Dat blijkt uit een enquête die Omroep Brabant samen met de andere regionale omroepen en de NOS gehouden heeft. 3700 Brabanders vulden de vragenlijst in. Een huisartsenpost is bedoeld voor dringende hulp in de avond- en weekenduren.
Slechte algemene ervaringOp de vraag of de algemene ervaring met de huisartsenpost prima was gaf slechts veertig procent aan dat dat het geval was. Dertig procent gaf aan ontevreden te zijn, nog eens dertig procent was neutraal. In Limburg ligt het percentage dat positief was nog lager. Dat is opvallend, want in de andere provincies ligt het een stuk hoger, rond de vijftig procent.
Over de manier waarop men geholpen wordt, is men positiever. Bijna zestig procent is tevreden, iets minder dan twintig procent is ontevreden. 23 procent is neutraal. Datzelfde patroon is te zien als het gaat om of de dokter goed naar het verhaal van de patienten heeft geluisterd. Slechts dertien procent geeft aan daar niet tevreden over te zijn. [localfocus:https://localfocus2.appspot.com/57e7d76178b86]
Begrip soms lastigHet verschil tussen de algemene tevredenheid en de tevredenheid na het daadwerkelijke doktersbezoek is iets dat ze vaker zien, zegt Lynda Gelderland van Stichting Huisartsenposten Midden-Brabant. “Dat de totale tevredenheidspercentages lager liggen dan de tevredenheid over het contact met de dokter verbaast me niets”, zegt Gelderland.
“Dat heeft met de verwachtingen van de patient te maken. Die belt omdat hij zich ongerust maakt en zich niet goed voelt. Als wij dan zeggen dat de patient wel even kan wachten en dat een dokter niet meteen nodig is kan dat heel lastig zijn. Soms voelt iets voor de patient als spoed, maar oordelen wij van niet.”
“Het is moeilijk om begrip te tonen als je zelf lang moet wachten als je veel pijn hebt en je zorgen maakt over je gezondheid”, schrijft een Brabander, geheel in lijn met de verklaring van Gelderland. Toch zien sommige mensen het ook anders. “Ik was niet de enige met klachten en moest op mijn beurt wachten. Iedereen vindt zijn eigen klachten het ergst, dat is moeilijk te beoordelen voor dokters of ziekenhuispersoneel.”
Slechts helft blij met belletjeAls iemand naar de huisartsenpost wil moet die persoon eerst bellen. Daarna wordt beoordeeld of iemand mag komen. De helft van de Brabanders geeft aan dat ze vriendelijk en belangstellend te woord werden gestaan. Bijna dertig procent liet weten dat het eerder onvriendelijk, kritisch of argwanend was. [localfocus:https://localfocus2.appspot.com/57e7d4905bf28]
Wat opvallend was in de reacties is dat negentig procent van de Brabanders aangaf niet op de hoogte gehouden te worden van de wachttijden. Landelijk is dat maar bij 71 procent van de respondenten het geval. Wel wordt bijna zeventig procent binnen een half uur na aankomst geholpen in Brabant.
“Als je kijkt hoe lang mensen daadwerkelijk moeten wachten valt het heel erg mee”, zegt Peter Aben van Huisartsenposten West-Brabant. “Maar wellicht moeten we er iets mee dat mensen niet weten waar ze aan toe zijn.” Aben denkt dan aan informatieborden met een tijdsindicatie. [localfocus:https://localfocus2.appspot.com/57e7d5175d346]
VERANTWOORDINGDe regionale omroepen wilden graag weten hoe er wordt gedacht over de huisartsenposten in hun provincies. Bezoekers van de site van de omroepen werd gedurende twee weken gevraagd een online-enquêteformulier in te vullen. Dat hebben 15.500 mensen gedaan. Daaronder zijn relatief veel mensen uit Noord-Brabant en Overijssel en relatief weinig uit Noord- en Zuid-Holland. Groningen (RTV Noord) deed niet mee aan het onderzoek. Bijna driekwart van de deelnemers gaf aan dat ze de huisartsenpost het afgelopen jaar een of meer keren hadden bezocht. Dat alles vertekent ongetwijfeld de antwoorden enigszins. Daardoor zijn de resultaten niet representatief voor het hele land.







App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.