Snel slijtende spoorbrug Moerdijk volgend jaar 20 dagen dicht voor opknapbeurt
De spoorstaven over de Moerdijkbrug liggen er sinds 2003. Eigenlijk zou vervanging pas in 2033 aan de orde zijn, maar er zitten scheuren in de elastische kunststof bedding waarin de staven liggen. De lassen slijten te snel. Een maand geleden werd hierdoor de snelheid van treinen al aangepast. Passagierstreinen mogen niet harder dan 80, terwijl ze normaal 120 tot 140 km per uur rijden. Bij goederentreinen is de maximumsnelheid nu 60.
LEES OOK: Reizigersorganisatie is het zat na zoveelste sluiting Moerdijkbrug
Snelheid treinen aangepastDe snel slijtende lassen doen zich voor op de 'oude' spoorbrug bij Moerdijk, waar het gewone treinverkeer over heen rijdt. De nieuwe brug voor de HSL vertoont geen kuren. De Thalys rijdt daar zeven keer per dag met 300 kilometer per uur overheen.
Met de opknapbeurt, waarbij de spoorstaven worden vervangen, verwacht ProRail dat de brug er zonder problemen weer tien jaar tegen kan.