Snel slijtende spoorbrug Moerdijk volgend jaar 20 dagen dicht voor opknapbeurt

18 oktober 2016 om 08:25
nl
ProRail gaat het spoor op de Moerdijkbrug tussen Dordrecht en Breda in het tweede kwartaal volgend jaar in z'n geheel vervangen. Tijdens twee periodes van tien dagen kunnen er dan geen treinen over de brug rijden. Wat de gevolgen zijn voor de treinreizigers is nog niet bekend.
Profielfoto van Kamp Karin
Geschreven door
Kamp Karin

De spoorstaven over de Moerdijkbrug liggen er sinds 2003. Eigenlijk zou vervanging pas in 2033 aan de orde zijn, maar er zitten scheuren in de elastische kunststof bedding waarin de staven liggen. De lassen slijten te snel. Een maand geleden werd hierdoor de snelheid van treinen al aangepast.  Passagierstreinen mogen niet harder dan 80, terwijl ze normaal 120 tot 140 km per uur rijden. Bij goederentreinen is de maximumsnelheid nu 60.
LEES OOK: Reizigersorganisatie is het zat na zoveelste sluiting Moerdijkbrug
Snelheid treinen aangepastDe snel slijtende lassen doen zich voor op de 'oude' spoorbrug bij Moerdijk, waar het gewone treinverkeer over heen rijdt. De nieuwe brug voor de HSL vertoont geen kuren. De Thalys rijdt daar zeven keer per dag met 300 kilometer per uur overheen.
Met de opknapbeurt, waarbij de spoorstaven worden vervangen, verwacht ProRail dat de brug er zonder problemen weer tien jaar tegen kan.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.