Patiënt Woenselse Poort biecht op: 'Ik kocht medewerker om en kon elk dossier inzien' - Omroep Brabant

Patiënt Woenselse Poort biecht op: 'Ik kocht medewerker om en kon elk dossier inzien'

24 oktober 2016 om 02:14
nl
Een voormalig patiënt van de Woenselse Poort kocht een medewerker van de kliniek om in ruil voor vertrouwelijke dossiers. Dat vertelde de 51-jarige Cees Puts aan de inspectie die de Eindhovense kliniek onderzoekt. Puts biechtte dat zondag op in de wekelijkse talkshow KRAAK. van Omroep Brabant.
Profielfoto van Marcel Huisman
Geschreven door
Marcel Huisman

Samen met zijn advocaat Jan-Jesse Lieftink heeft Puts de afgelopen weken uitgebreid gesproken met de inspectie. In vertrouwelijke gespreksverslagen, die Omroep Brabant heeft ingezien, staat dat de inspectie op de hoogte is van de melding van corruptie. "Zij nemen het mee in hun rapport", meldt Lieftink.
Puts betaalde naar eigen zeggen 1500 euro aan een medewerker om toegang te krijgen tot zijn medische dossier. De oud-patiënt was van mening dat zijn behandelaars niet transparant genoeg waren rondom zijn behandeling. Met het wachtwoord kon hij niet alleen zijn eigen dossier, maar ook die van andere patiënten inzien. Het zou gaan om ultragevoelige informatie over medicatie, behandeling en de criminele geschiedenis van sommige cliënten.
Bekijk onze speciale themapagina over De Woenselse Poort met verhalen van (ex-)cliënten, advocaten en meer
De Woenselse Poort pakte de signalen over een mogelijk lek serieus op en stelde onmiddellijk een onderzoek in. Bewijzen voor een lek werden niet gevonden.  “We reageerden natuurlijk erg geschrokken. We zijn gaan zoeken en gaan praten, maar bewijs hebben we niet kunnen vinden”, meldt een woordvoerder.
Wachtwoorden gewijzigdVanwege de ernst van de situatie, veranderde De Woenselse Poort alle wachtwoorden van de werknemers en schroefde ze de beveiligingsmaatregelen verder op. Volgens Puts gingen ze meteen over tot actie toen ze lucht kregen van de situatie.
"Ik heb ze voorgelegd dat ze alles mochten vragen van patiënten en dat ik dan wel zou komen met informatie. Die vragen werden gesteld, en een dag later had ik alle antwoorden. Dat was voor hen aanleiding genoeg om alle wachtwoorden te wijzigen."
ZIE OOK: Aangifte tegen Woenselse Poort na opnieuw zelfdoding: 'Ik vond mijn vrouw dood in de kamer'
Zelfmoord echtgenoteCees Puts kwam eerder in het nieuws vanwege de de zelfmoord van zijn vrouw in mei 2014. Die had volgens Puts voorkomen kunnen worden, omdat er veelvuldig aan de bel was getrokken.
Vorige week concludeerde de inspectie dat er veel mis is bij De Woenselse Poort. Dit naar aanleiding van berichten van Omroep Brabant.
Plan van aanpakInmiddels heeft het GGzE-bestuur een plan opgesteld die de problemen moeten oplossen. "We benadrukken dat we vertrouwen hebben in het opgestelde plan van aanpak. Uiteraard zullen wij de verdere invoer van de verbetermaatregelen nauwlettend volgen”, schrijft de kliniek.
Wat de inspectie van plan is met de informatie van Puts, is op dit moment niet bekend.
Heeft u ervaringen met De Woenselse Poort die u met Omroep Brabant wilt delen? Stuur dan een e-mail naar [email protected][YouTube:https://youtu.be/dIyUqpbqed4]

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.