Ook overdag niet harder dan 100 km/h op de A270 tussen Eindhoven en Helmond - Omroep Brabant
Video

Ook overdag niet harder dan 100 km/h op de A270 tussen Eindhoven en Helmond

23 november 2016 om 12:00 • Aangepast 21 november 2020 om 05:49
nl
Wachten op privacy instellingen...
Automobilisten mogen overdag op de A270 tussen Eindhoven en Helmond niet harder rijden dan 100 kilometer per uur. Dat heeft de Raad van State woensdag besloten. Harder dan 100 kilometer per uur mocht 's nachts al niet, overdag was 130 toegestaan.
Profielfoto van Inklaar Ineke
Geschreven door
Inklaar Ineke

De gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten waren net als bewonerscomités in beroep gegaan tegen een gerechtelijke uitspraak. Zij kregen gelijk.
EerderWat ging eraan vooraf? In juli oordeelde de rechtbank dat de provincie de maximumsnelheid niet verder hoefde te verlagen. De provincie had het jaar daarvoor op delen van het traject 130 kilometer per uur toegestaan tussen zeven uur en elf uur. De rest van de tijd was het maximum 100 kilometer per uur.
De provincie nam de maatregelen om de nachtrust van omwonenden te beschermen. Maar omwonenden en de gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten vinden dat niet voldoende. Zij willen dat de maximumsnelheid op de snelweg de hele dag naar 80 km/uur gaat.

Wachten op privacy instellingen...

Zij vrezen voor nog meer geluidshinder omdat er meer verkeer zal komen door de ontsluiting van een aantal nieuwe woonwijken in het gebied. Er is op het traject geen geluidwering.
Bovendien moet de snelheid volgens hen ook verlaagd worden vanwege de verkeersveiligheid.  De situatie is onoverzichtelijk: er gelden op het traject verschillende snelheden, uiteenlopend van 80 tot 130 kilometer per uur.
De provincie vond de leefbaarheid voldoende gegarandeerd als 's nachts de maximumsnelheid omlaag ging. De provincie kreeg daarin in eerste instantie gelijk, maar nu dus niet langer. Op de A270 doet TNO onderzoek naar de zelfrijdende auto; die was voorstander van de 130 km/u.

Wachten op privacy instellingen...


App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.