Video

Merwedebrug kostte transportsector minimaal 33 miljoen euro; ‘bedrijven merken gevolgen pas in 2017’

7 december 2016 om 08:00 • Aangepast 21 november 2020 om 05:27
nl
De sluiting van de Merwedebrug heeft de transportsector zeker 33 miljoen euro gekost. Dat verklaart ondernemersvereniging EVO tegenover Omroep Brabant. De organisatie verwacht dat dit bedrag verder oploopt omdat er nog geen duidelijkheid is over de gevolgschade.
Profielfoto van Verkuijlen Jos
Geschreven door
Verkuijlen Jos

Regioadviseur Jeroen Bol van EVO denkt dat veel bedrijven pas volgend jaar de financiële gevolgen in kaart hebben. Sommige transporteurs hebben bijvoorbeeld orders laten schieten omdat de kosten van het omrijden niet opwegen tegen de opbrengsten. Dat kan het geval zijn met een product als zand of stenen, vrachten waar je vaak maar een paar honderd euro voor betaalt.
ZIE OOK: Merwedebrug vanaf 9 december weer open voor vrachtwagens

Wachten op privacy instellingen...

Bol: "Voor sommige ondernemers was het niet meer interessant om aan de andere kant van de brug te leveren. De één heeft deze extra kosten op de koop toegenomen en een ander heeft zijn klanten teleurgesteld. Of ze die klanten nu ook echt kwijt zijn, moet de komende maanden blijken."
Vijf ton per dagAndere zaken die een rol spelen bij gevolgschade zijn administratieve lasten en de inhuur van extra auto's. Aan de hand van de kilometerprijs en het aantal vrachtauto's dat normaal gesproken over de brug gaat, heeft EVO becijferd dat het omrijden alleen vijf ton per dag heeft gekost. Dat komt dus neer op een totaal van 33 miljoen euro. "En dan is er nog niet gekeken naar de extra wachttijd bij files", zegt Bol.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.