Wapenwedloop in de snackbarwereld: groot, groter, grootst

16 december 2016 om 15:18
nl
De meter kapsalon van de Bredase cafetaria Bisschopshoeve is niet de enige Brabantse XXL-snack. Cafetaria Jimmy's in Vught lanceerde deze zomer de supercatamaran en verbond er een wedstrijd aan. Wie de megahap in 30 minuten naar binnen werkte, at gratis.
Profielfoto van Inklaar Ineke
Geschreven door
Inklaar Ineke

LEES OOK: Meter kapsalon megahit voor cafetaria in Breda: 'De meesten krijgen hem niet op'
Op 20 mei zette Jimmy's de giga-hap op Facebook. Sindsdien stroomt de pagina vol met foto's van jonge mannen die de snack in minder dan een half uur wegwerkten. Recordhouder is Remy van der Wijngaart die er slechts veertien minuten over deed.
Zoek de verschillenDe supercatamaran bestaat uit een kilo friet, twee XXL-frikandellen en een grote hoeveelheid saus. Inmiddels staat  deze consumptie als vast onderdeel op de kaart. De meter kapsalon - al meer dan twee jaar op de kaart - bevat ook friet maar dan met shoarma, sla en gesmolten kaas.
Beide snacks voldoen volgens Joost Massing van www.snack-nieuws.nl aan de trend 'groot, groter, grootst'. "Je ziet dat de snackwereld steeds iets nieuws wil proberen. Maar dat valt niet mee: de smaak moet kloppen, je moet een naam bedenken en plek inruimen in de vitrine. Bij uitvergroten hoef je daar niet over na te denken."
LEES OOK: Krokodel: voor wie in de friettent niet kan kiezen tussen kroket en frikandel
36 centimeterDe trend begon in Amerika, maar inmiddels kiest Nederland ook steeds vaker voor XXL-snacks. "Dat begon met de superfrikandel van 36 centimeter - net zo lang dat hij nog in een frituurmandje past. Cafetariahouders en snackfabrikanten profiteren dan van het 'schokeffect."
Massing ziet vooral Brabant experimenteren. Waar dat mee te maken heeft? "De Bourgondische volksaard? De snackcultuur van beneden de rivieren? Het gegeven dat er meer particuliere cafetaria's zijn die geen onderdeel uitmaken van een keten? Of komt het doordat het zuiden relatief veel fabrikanten telt? Ik weet het niet."
AandachttrekkerijDe snackdeskundige waarschuwt wel voor deze 'aandachttrekkerij'. "Je ziet dat zo'n stunt veel publiciteit oplevert. Maar de ervaring leert dat veel mensen zoiets maar één keer leuk vinden. De sjeu is er snel af. Het is wel belangrijk om hierbij de eerste te zijn."
Volgens Massing is dit een soort wapenwedloop. "De ene snackbarhouder zoekt dan iets om de andere te overtreffen. Bij zo'n gimmick geldt vaak: over een tijdje is iedereen het vergeten. Grote kans dat zo'n XXL-snack na een jaar niet eens meer verkocht wordt."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.