ProRail op de vingers getikt voor sluiting spoorbrug Moerdijk

13 januari 2017 om 12:33
nl
ProRail heeft in april vorig jaar spoorgoederenvervoerders RFF, Locon en LTE oneerlijk behandeld toen de Moerdijkbrug gesloten moest worden. Dat zegt toezichthouder Autoriteit Consument& Markt - ACM - na onderzoek op verzoek van RailGood, de belangenvertegenwoordiger van goederenvervoerders.
Profielfoto van Cartens Raoul
Geschreven door
Cartens Raoul

De Moerdijkbrug over het Hollandsch Diep moest april vorig jaar enkele dagen dicht voor spoorverkeer nadat er gebreken aan het spoor waren geconstateerd.
VoorsprongBeheerder ProRail zou daarbij grote spoorvervoerders als NS Reizigers en DB Cargo beter en eerder hebben betrokken bij het besluit om de brug te sluiten dan de andere vervoerders. Daarmee hadden de grote spoorvervoerders een voorsprong op kleinere partijen bij de zoektocht naar alternatieven.
Het oordeel van de ACM is belangrijk voor het eventueel indienen van een schadeclaim tegen Prorail. De spoorbrug bij Moerdijk is een belangrijke goederenverbinding tussen de Rotterdamse haven en Europees achterland. Ook veel Brabantse bedrijven zijn hiervan afhankelijk.
OverlegLocon, één van de gedupeerde vervoerder, verwacht er in 'normaal overleg' wel uit te komen met Prorail. Van een claim zal volgens een zegsman dan ook geen sprake zijn. Ook RFF verwacht een 'constructief' gesprek met ProRail en vertrouwt er in de toekomst op dat de spoorwegbeheerder bij de juiste procedures zal volgen.
ProRail zegt dat ze de gedupeerde spoorgoederenvervoerders inmiddels allemaal een schadevergoeding heeft aangeboden. Sommigen zijn volgens een woordvoerder al gecompenseerd. Andere partijen zijn nog bezig de geleden schade te berekenen.
Over de hoogte van het compensatiebedrag doet ProRail geen uitspraak. De spoorbeheerder beloofde verder partijen voortaan beter te betrekken bij besluitvorming bij dergelijke problemen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.