Hermen Kobus riant aan kop na eerste dag van ELE Rally, Mats van den Brand beste Brabander

EINDHOVEN - Snelle auto’s, piepende banden, en bulderende motoren. Vrijdagavond startte de ELE Rally. Na zes proeven was Hermen Kobus de snelste, hij had een voorsprong van ruim 35 seconden op de nummer twee. Kobus en zijn navigator Erik de Wild wonnen alle proeven met hun Skoda Fabia R5. Beste Brabander is Mats van den Brand.

Kobus begon direct sterk door het hele veld op ruim 6,5 seconden te rijden bij de eerste proef. Pechvogel van de dag was Erik van Loon uit Eersel. De rijder die normaal mee kan in de top bleef met zijn Skoda Fabia R5 hangen achter een stoeprand. Het zorgde voor een gebroken velg en wielwissel, waardoor hij ruim vier minuten verloor.

Kobus bouwde al bij de eerste drie proeven een verschil van 22,5 seconden op met de toenmalige nummer twee Bob de Jong (Hyundai I20 R5). Die kon de sterke start echter niet vasthouden en zag later Jasper van den Heuvel (winnaar van 2017) en Mats van den Brand uit Sint-Oedenrode met hun Ford Fiesta’s voorbij komen. De Jong sloot de avond af als vierde.

Liveblog
Omroep Brabant deed op haar website live verslag van de zes klassementsproeven. Lees het blog hieronder terug.

1.15 uur. De laatste rijders zijn binnen in het rallydorp. De deelnemers van onder meer de ELE Legend, de Cross Country en de Historic Rally komen nog in actie. Naar verwachting zijn ze rond 02.00 uur op het eindpunt. Zaterdag starten de deelnemers om 12.44 uur met de zevende proef. Vanaf 16.00 uur, net na de start van de negende proef, bloggen we verder.

0.20 uur. De voorste rijders komen aan bij de finish van de SchippersStop in het rallydorp. Dag één zit erop. Hermen Kobus heeft een voorsprong van 35 seconden op Jasper van den Heuvel, de winnaar van 2017.

0.08 uur. Het is geen verrassing meer. Hermen Kobus wint ook de laatste proef. Zes uit zes, een perfecte score.  Van de Brand zit hem bij deze proef op de hielen, Piet van de Hoof eindigt als derde met 3,8 seconden achterstand.

0.03 uur. En nu valt ook Stijn van Bree uit met zijn BMW M3.  Ook bij hem begeeft de ophanging het. 

23.50 uur. Michael Kamper heeft een probleem met de ophanging van zijn BMW i30. Ook hij valt uit. Wat een slagveld in de laatste proef!

23.40 uur. Wesley Stevens rijdt zijn Peugeot 205 GTI in de sloot in Somerlo. En Ad Smits  knalt met zijn Mitsubishi Lancer Evolution X op een boom. Een harde vreselijke klap, aldus omstanders. Met zijn bijrijder Arie Boertje gaat het goed, Ad moet even bijkomen. 

 

23.30 uur. De laatste proef voor vrijdag is gestart in Somerlo. Nog twintig kilometer.

 

23.15 uur. Het wordt bijna eentonig. Ook bij de vijfde proef is Kobus de snelste. Hij is 4.7 seconde sneller dan Van den Heuvel. In het eindklassement heeft hij bijna 29 seconden voorsprong. Mats van den Brand staat derde met een achterstand van 41 seconden op Kobus. Als Kobus zijn auto  zaterdag heel houdt, is de kans groot dat hij aan het einde van de dag in het rallydorp met een beker op het podium staat. Het parcours in Wintelre is met haar vele onverharde weg waarschijnlijk doorslaggevend.

 

22.55 uur. De eerste deelnemers aan de vierde proef komen bij de finish aan. Hermen Kobus is wederom de snelste, maar van de Heuvel volgt op slechts 0.6 seconden afstand.

 

22.30 uur. De coureurs gaan weer verder in Helmond. De vierde proef is gestart, een traject van ruim 8 kilometer.

 

22.15 uur. In Somerlo ligt een deelnemer aan de cross country in de sloot. Het gaat om Bert Heskes. 

22.10 uur. De schemering valt in. Kunnen de rijders in het donker net zo goed presteren?

 

21.55 uur.  Hermen Kobus laat zijn wagen controleren. Kan hij zijn goede prestaties volhouden? De Skoda waar hij in rijdt wordt gezien als een van de beste in de klasse. Vooraf liet hij weten nog wat verbeteringen gevonden te hebben, waardoor de auto nog beter presteert. Bovendien heeft hij door zijn goede startnummer (1) het voordeel dat het parcours nog niet aangetast is door bijvoorbeeld olie. Als hij zijn auto heel houdt, lijkt het dat hij niet te pakken is en morgen ook weer als eerste mag starten. Ook alle andere coureurs melden zich voor onderhoud. Erik van Loon krijgt een nieuwe schokbreker.

 

 

21.53 uur. Kevin van Deijne uit Volkel staat vijfde na drie proeven. Hij is tevreden.

 

21.45 uur. Intussen rijden ook de deelnemers in de andere klasses hun proeven. De cross countryrijders staan klaar bij de start in Someren.

21.40 uur. Hergroepering van de wagens in Helmond.

 

 

21.30 uur. Erik van Loon kreeg een lekke band bij de eerste klassementsproef. 

 

21.20 uur. Bij Janjur Monshouwer komt rook uit de motor van zijn Opel Ascona. Het is nog onduidelijk of hij verder kan.

21.09 uur. Bij de derde klassementsproef (20 kilometer) komen Hermen Kobus en Jasper van den Heuvel over de meet in Somerlo. Derde is Piet van Hoof.  In het algemeen klassement staat Kobus nu ruim aan kop, hij heeft na drie proeven maar liefst 23 seconden voorsprong op de concurrentie.

 

 

20.45 uur. Kijk mee in de auto van Kevin van Deijne. Omroep Brabant gaf hem een camera mee.

 

 

20.40 uur. Hermen Kobus is voorlopig onverslaanbaar. Ook de tweede proef (ruim tien kilometer) wint hij in een tijd van 5.47. 

 

 

20.28 uur. De tussenstand na de eerste proef in Helmond. Herman Kobus pakt met navigator Erik de Wild de leiding.  Van den Heuvel is tweede.

 

 

 

20.00 uur. De rijders hebben de eerste klassementsproef (bijna 8,5 kilometer) afgelegd. Erik van Loon had een lekke band en moest de velg wisselen. Hij heeft zijn schokdemper geraakt, de vraag is of hij alle proeven af kan maken. Ook Roel van der Zanden uit Sint Oedenrode had een lekke band, maar pas na de finish.

 

 

19.58 uur. In afwachting van de wagens moet het publiek een beetje afstand nemen op de Dijkstraat in Asten. 

 

 

19.25 uur. Voor de liefhebbers van weetjes. De 'ELE'van ELE Rally staat voor Eindhoven-Luik-Eindhoven. In 1964 werd de eerste wedstrijd georganiseerd.

 

19.13 uur. We zijn los. 

 

19.05 uur. De Vlaamse Melissa Debackere komt speciaal voor de rally naar Nederland.

 

 

 

19.00 uur. Hermen Kobus heeft startnummer 1. "Het legt een hoop druk op mijn schouders."

 


18.40 uur.  
Piet van Hoof uit Wintelre werd vorig jaar tweede.

 

18.31 uur. De auto's zijn bijna klaar voor de start.

ele

 



18.30 uur.
Als de rijders klaar zijn met hun klassementsproef, rijden ze via een verbindingsweg naar een volgende proef of naar de service (pitstop). Op de verbindingswegen moeten ze zich als normale weggebruikers gedragen. Wie dat niet doet, krijgt een tijdstraf.

 

18.29 uur. Het is dit jaar -om competitievervalsing te voorkomen- niet toegestaan om mee te doen met een World Rally Car. Slechts de allerrijksten konden zich deze supersnelle auto veroorloven. Daarom rijden de meeste deelnemers in een R5, een van de snelste auto's op de rallymarkt. Ze doen ook meteen mee met de  Eurol R5 Rally Challenge, behalve Jasper van den Heuvel. Hij rijdt wel met een R5 (Ford Fiesta), maar heeft zich niet ingeschreven voor de Challenge. Hij wil bewijzen dat zijn R5 sneller is dan de Ford Fiesta Proto van Bas van Kamperdijk. De Proto is een auto met het uiterlijk van de Fiesta R5, maar met een Mitsubishi motor en aandrijflijn. Er is binnen de rallysport veel controverse over de Proto die sinds 2018 is toegelaten in Nederland.

18.28 uur. Mats van den Brand uit Sint-Oedenrode rijdt voor de eerste keer met een R5. "De weersvoorspellingen zijn moeilijk.  Regen, droog."

 

 



18.27 uur.
De rallyrijders komen op verschillende plaatsen in Brabant langs, onder meer in Asten, Spoordonk, Helmond en Best. Een kaartje voor een klassementsproef kost zeven euro. Het hele weekend van de snelle auto's genieten kan voor 25 euro. De prijzen zorgen wel op verschillende plaatsen voor discussie. Zo zochten in Asten mensen in het verleden een plek langs het parcours zonder te betalen. 

18.26 uur. Er staan in Asten bij de Dijkstraat borden waarop staat dat het publiek tien meter afstand moet houden in verband met de veiligheid.  

Het publiek mag niet zomaar langs de openbare weg gaan staan. Foto: Gé van Otterdijk.

 

18.25 uur. Alle auto's zijn voorzien van GPS. Via de app RallySafe kun je zien welke tijden de deelnemers neerzetten en waar ze rijden. Mocht de auto crashen, dan kunnen ze bij het wedstrijd ook zien met hoeveel G-kracht dat gebeurt, waardoor zichtbaar is hoe ernstig de situatie is. 

18.23 uur. Jasper van den Heuvel, winnaar van 2017, denkt dat het er door de regen en gladheid niet makkelijker op wordt.

 

 

 

18.22 uur. Brabantse kanshebbers voor de winst zijn onder meer Erik van Loon uit Eersel, Mats van den Brand uit Sint Oedenrode, Kevin van Deijne uit het dorp Zeeland, Martin van Iersel uit Biezenmortel en Piet van Hoof uit Wintelre.

18.20 uur. Erik van Loon uit Best heeft er zin in.

18.15 uur. Welkom bij de liveblog van de 54e ELE Rally. 54 rijders en hun navigators starten vanavond met hun klassementsproeven. Vooraf hebben ze het parcours verkend. Vorig jaar won Jasper van den Heuvel met een minimaal verschil. Kan hij met de Ford Fiesta R5 waar hij nu mee rijdt, zijn prestatie evenaren? Vrijdag leggen de deelnemers zes proeven af, zaterdag volgen de volgende acht.

Meer over dit onderwerp:
ele rally autosport eindhoven hermen kobus