'Bruggen A27 breder maken voor spoorlijn Breda-Utrecht', zegt ChristenUnie

8 maart 2017 om 12:39
nl
De drie bruggen in de A27 die worden vervangen, moeten extra ruimte krijgen voor een toekomstige spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Dat wil de ChristenUnie.
Profielfoto van te Veele Robert
Geschreven door
te Veele Robert

De komende vijf jaar worden de Merwedebrug bij Werkendam, de Keizersveerbrug bij Raamsdonksveer en De Hagesteinsebrug bij Vianen vernieuwd.
ZIE OOK: De schroothoop nadert na vier levens voor de Keizersveerbrug
Volgens Tweede Kamerlid Eppo Bruins van de ChristenUnie kost het relatief weinig om de bruggen extra breed te maken. Mocht er ooit worden besloten om de spoorlijn van Brabant naar Utrecht aan te leggen dan worden miljarden euro's bespaard. "Durf met visie nu extra te investeren, anders is dat zuinigheid die later duur uitpakt", aldus Bruins.
ZIE OOK: Merwedebrug wordt na reparatie haarscheurtjes alsnog helemaal vervangen
Plannen voor de spoorlijn leven al tientallen jaren en werden regelmatig naar de prullenmand verwezen. De plannen waren te duur vanwege het oversteken van de grote rivieren.
BesparingDe ChristenUnie heeft in de afgelopen jaren al eens erop gewezen dat de aanpassingen die nodig zijn voor aanleg van het spoortraject gecombineerd kunnen worden met de verbreding van de A27. Ook daarmee zou volgens Bruins miljoen euro's uitgespaard worden.
De Merwedebrug was vorig jaar twee maanden dicht voor vrachtwagens nadat haarscheurtjes waren ontdekt. Die sluiting kostte de transportsector zeker 33 miljoen euro.
389 miljoenMinister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) trekt 389 miljoen euro uit voor het vervangen van de Merwedebrug en de twee andere verbindingen in de A27.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.