Strijd tegen verkeersslachtoffers begint in Eindhoven

19 april 2017 om 19:13
nl
Veruit de meeste verkeersongelukken worden veroorzaakt door menselijke fouten. Reden voor chipmaker NXP in Eindhoven en de Technische Universiteit in Eindhoven om een nieuw initiatief op het gebied van verkeersveiligheid te steunen.
Geschreven door

NXP en TU/e hebben woensdagochtend samen met dertig andere organisaties, zoals de ANWB, het Instituut voor Wetenschappelijk Verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV) en Veilig Verkeer Nederland (VVN), een Verkeersveiligheidsmanifest gepresenteerd.

Veilige voertuigen
De universiteit en de Eindhovense computerchipmaker gaan onderzoeken hoe auto's veiliger kunnen worden. “De meeste ongevallen gebeuren omdat we afgeleid zijn door bijvoorbeeld onze smartphone”, vertelt Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility van TU/e. “Wij maken daarom technieken voor auto's die zelf ingrijpen, zoals op tijd remmen. Het voertuig rijdt soms beter dan de chauffeur en neemt het over.”

Maurice Geraets, directeur NXP Nederland, noemt het voorbeeld van ‘smart ways’ waarmee in Brabant getest gaat worden. Bijvoorbeeld met zelfrijdende auto's. Maar ook met vrachtwagens die via wifi in colonne rijden en verkeerslichten die communiceren met aankomend verkeer. Technieken waar onder meer NXP als chipmaker bij betrokken is.

ZIE OOK: 'Testtraject voor zelfrijdende auto's op weg van Helmond naar Tilburg'Volledig vertrouwen op dit soort opties is natuurlijk geen goed idee, maar Van de Weijer denkt wel dat mensen er snel aan gewend zijn. “Toen we vroeger luchtbanden kregen, gingen mensen ook harder rijden. Maar het lijkt me nu ook geen goed idee om terug te gaan naar het houten wiel”, zegt hij. “We zijn ook zo afhankelijk van slagers geworden dat we zelf geen kip meer kunnen slachten. Dat is geen slechte zaak. Dat is welvaart.”

Stijging verkeersdoden
Het aantal verkeersdoden steeg in 2015 landelijk voor het eerst in jaren. Het aantal ernstig gewonden in het verkeer stijgt al jaren. Reden voor verschillende partijen om nu in Den Haag aandacht te vragen voor verkeersveiligheid. Dit onder het motto: ‘maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit’.

In Brabant vielen in 2014 honderd verkeersdoden. In 2015 waren dit er 117. Ook een stijging dus. De cijfers over vorig jaar zijn nog niet bekend. Het aantal verkeersdoden in Brabant was in 2015 het hoogst van alle provincies.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.