Meldpunt voor schoonmakers die willen klagen over misstanden bij Van der Valk Hotels

19 december 2017 om 12:55
Foto: Roma Flowers
Foto: Roma Flowers
Vakbond CNV opent een meldpunt voor schoonmakers bij de hotelketen Van der Valk met hoofdkantoor in Rosmalen. Aanleiding is een lange lijst met klachten van schoonmakers die worden ingehuurd via de Rotterdamse firma Jaquet en De Groot. Volgens de bond gaat het om gerommel met urenbriefjes, betalingen die niet kloppen en grove omgangsvormen.
Profielfoto van Raoul Cartens
Geschreven door

CNV Vakmensen heeft Van der Valk gevraagd om hier als opdrachtgever direct actie op te ondernemen. Jaquet en De Groot is het vaste schoonmaakbedrijf van dertig hotels van Van der Valk.

Medewerkers van de bond bezochten dinsdagmorgen bij de hotels en spraken met schoonmakers. Ook heeft de CNV het bedrijf gevraagd om de code Verantwoordelijk Marktgedrag te ondertekenen, zoals in de schoonmaakbranche gebruikelijk is.

"Uit de gesprekken die wij afgelopen tijd met schoonmakers hebben gevoerd, komt een onthutsend beeld naar voren van de werkomstandigheden en de manier waarop zij worden behandeld", zegt Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. 

Lange lijst
Naast de al genoemde klachten zouden het schoonmaakbedrijf zich schuldig maken aan onderbetaling, niet aanpassen van arbeidscontracten na promotie en het niet nakomen van werkafspraken. Ook zouden werknemers in opdracht van de werkgever moeten liegen en klagen de schoonmakers over een sfeer van intimidatie, jaloezie en boosheid.

Van der Valk-woordvoerder Vincent van Leeuwen vindt het opmerkelijk dat de hotelketen zo nadrukkelijk wordt genoemd, terwijl de misstanden waarover de bond spreekt zouden voorkomen bij het schoonmaakbedrijf Jaquet en de Groot. "Dat neemt niet weg dat als er misstanden zijn, dat die moeten worden aangepakt. Wij gaan uitzoeken of het waar is en wat er moet gebeuren", aldus Van Leeuwen.

Tip ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...