Jumbo verkoopt veel meer boodschappen online en sluit af met flinke omzet: 7 miljard euro

2 januari 2018 om 09:37
nl
Supermarktketen Jumbo heeft 2017 afgesloten met een omzet van ruim 7 miljard euro. Daarmee zag Jumbo de verkopen met vijf procent stijgen in vergelijking met een jaar eerder. Vooral de online verkopen bleken een belangrijke aanjager van de groei.
Profielfoto van Rebecca Seunis
Geschreven door
Rebecca Seunis

In 2017 verdubbelde het aantal online bestellingen. Inmiddels telt Jumbo 390 zogeheten Pick Up Points waar klanten hun bestelde boodschappen kunnen ophalen. Daarvan hebben 225 er ook een bezorgdienst.

LEES OOK: Jumbo opent eerste gemakswinkel op station Eindhoven, ook Den Bosch krijgt Jumbo City

Aantal winkels
Jumbo opende in 2017 voor het eerst drie gemakswinkels onder de naam Jumbo City. In 2018 komen er als het goed is nog eens zeven Jumbo City’s bij. Ongeveer zestig ‘gewone’ filialen zullen dit jaar worden vernieuwd. Jumbo verwacht het aantal vestigingen van de grootschalige Foodmarkt-formule te zullen verdubbelen naar zes.

Supermarktketen Jumbo ziet voldoende mogelijkheden voor verdere groei in Nederland. Dat kan op eigen kracht, maar ook overnames sluit de grootgrutter niet uit. Dat zei financieel topman Ton van Veen van Jumbo in een toelichting op de omzetcijfers.

'Nederland geler'
De afgelopen jaren wist Jumbo juist in rap tempo aan marktaandeel te winnen, geholpen door grote overnames van onder meer de supermarkten van Super de Boer en C1000. Volgens Van Veen zijn er nog kansen genoeg om 'Nederland geler te kleuren'. Hij wijst onder meer op de circa twintig supermarktformules die Nederland nu nog telt. "Dat zijn er veel meer dan landen om ons heen zoals Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Ik denk niet dat de consolidatieslag in Nederland al voorbij is", aldus Van Veen.

Het bedrijf zag in 2017 de omzet van de onlinebestedingen verdubbelen. Verdere groei hier gaat volgens de financieel topman mede gepaard met investeringen. Voor bepaalde functies en met name ICT is het volgens Van Veen een 'grote uitdaging' om deze vervuld te krijgen.

Distributiecentra
Maar ook op de winkelvloer en in distributiecentra is het volgens Jumbo een hele opgave om personeel te binden. Met de ondernemingsraden werd onlangs een akkoord op hoofdlijnen bereikt over verbeterde arbeidsvoorwaarden voor dc-medewerkers, zonder akkoord met de bonden. "Onze arbeidsvoorwaarden zijn goed. Wij betalen 10 procent meer loon dan het marktgemiddelde. De onvrede leeft meer bij bonden dan bij het personeel'', besluit Van Veen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.