'Lang geleden dat er zo'n megadeal is gesloten in de Nederlandse sport', marketeer over Jumbo-ploeg

1 maart 2018 om 09:21
nl
"Dit is een felicitatie waard." Dat zegt Michel van Grunsven van sportmarketingbureau Triple Double in Eindhoven over het nieuws dat Jumbo mede-geldschieter Lotto vervangt als hoofdsponsor van de Nederlandse schaats- en wielerploeg. De Veghelse supermarktketen heeft een akkoord gesloten voor een contract van minimaal vijf jaar, dat ingaat op 1 januari 2019. Lotto maakte woensdag bekend zich na vier jaar terug te trekken als hoofdsponsor.
Profielfoto van de Bekker Peter
Geschreven door
de Bekker Peter

Van Grunsven noemt de deal van Jumbo 'zeer bijzonder'.  "Het eerste wat ik dacht toen ik dit hoorde was: wauw! Het is lang geleden dat er zo'n megadeal is gesloten in de Nederlandse sport."

'Hiermee doe je serieus mee'
Van Grunsven noemt de lengte van het contract - vijf jaar - een hele mooie termijn. "Dit geeft een ploeg heel veel vertrouwen. Directeur Richard Plugge van het huidige team LottoNL-Jumbo kan zo een droom verwezenlijken en naast het vlaggenschip een opleidingsploeg neerzetten. En ik denk dat Jumbo in de supermarkten allerlei leuke activiteiten rond het wielrennen gaat ontwikkelen."

Ook over het bedrag - vijftien miljoen per jaar - is de sportmarketeer te spreken. "Daarmee zit je net onder het gemiddelde van de World Tour-ploegen, maar hiermee doe je wel serieus mee. De afgelopen vier jaar had LottoNL-Jumbo een begroting van 10,5 miljoen. Dat is goed voor een plekje in het onderkant van de middenmoot. Nu kom je in de subtop terecht."

Met dit nieuwe budget is het ook reëel om een kopman van naam aan te trekken voor de grote rondes. "Daar zullen ze zeker naar gaan kijken met dit geld. En ze hebben natuurlijk al een mooie ploeg, met talenten die net doorgebroken zijn of op het punt van doorbreken staan. Dit geeft die renners ook het vertrouwen om bij de ploeg te blijven."

'Dit is het waard'
"Als je ziet wat Jumbo de laatste jaren in sportsponsoring steekt, dat is heel veel geld", vertelt Van Grunsven. "Maar dit is het ook waard", meent hij. "Jumbo ziet de associatie met het schaatsen, wielrennen en Max Verstappen terug in de omzet in de supermarkten."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.