Miljoenen om bomen en palen langs ‘dodenwegen’ weg te halen, stuurfout moet niet meteen fataal zijn - Omroep Brabant
Video

Miljoenen om bomen en palen langs ‘dodenwegen’ weg te halen, stuurfout moet niet meteen fataal zijn

24 april 2018 om 14:09
nl
Vijftig miljoen euro maakt het kabinet beschikbaar voor de aanpak van gevaarlijke provinciale wegen in het land, de zogenaamde ‘dodenwegen’. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen maandag bekend via een brief aan de Tweede Kamer. Vooral de bermen krijgen prioriteit. Maar waarom nu, en gaat het een verschil maken?
Profielfoto van der Valk Tobias van
Geschreven door
der Valk Tobias van

Het geld zal vooral worden gebruikt om 'obstakels' weg te halen, zegt verkeersexpert Ruud Hornman. "Denk aan bomen en palen die weggehaald worden, zodat als mensen een stuurfout maken, ze daar niet meteen tegen aanrijden."

Is het genoeg?

Van de vijftig miljoen euro zal de helft direct geïnvesteerd worden in wegen die door het Rijk worden beheerd. De andere vijfentwintig miljoen euro komt in een potje terecht waar provincies aanspraak op maken als ze een plan indienen. Maar dat is voor heel Nederland, en een fractie daarvan is dus voor Brabant. Is dat wel genoeg om enig verschil te maken? "Dat is heel lastig te zeggen, maar met vijftig miljoen kan je veel doen", aldus Hornman.

Bij de provincie zijn ze dan ook wel degelijk blij met het geld, zegt woordvoerder Catelijne Thomassen. Al blijven de feestvlaggen nog even opgeborgen: “Het is niet dat we nu opeens allemaal extra maatregelen gaan nemen. Er wordt al ruim tweehonderd miljoen euro uitgegeven aan het wegennet, daar zit ook een fors bedrag bij voor verkeersveiligheid."

Wachten op privacy instellingen...


Beperkt verschil

Ook bij Veilig Verkeer Nederland is de reactie op het beloofde geld positief. Woordvoerder Ilona Hultermans: “Het is goed dat de wegen aangepakt worden. Maar het belangrijkste verschil wordt uiteindelijk gemaakt bij de mensen zelf. Wij moeten zelf verantwoordelijkheid nemen als het gaat om alcohol, afleiding of snelheid.”

Bij dat argument sluit verkeersdeskundige Hornman zich aan. "We zijn heel erg bezig met regels en wetten, maar daarmee doe je niks aan het gedrag van mensen. Dat zorgt uiteindelijk voor de meeste onveiligheid. Soms vraag ik me af of we mensen niet te veel pamperen, dan veranderen ze ook niks aan hun gedrag."

Toch is de investering wat hem betreft geen weggegooid geld: "Het verkeer wordt nu al twee jaar achtereen onveiliger. Daar wil de minister iets aan doen. Veiligere bermen helpen daarbij." 

Onderzoek onveilige wegen
RTL Nieuws publiceerde dinsdag een onderzoek met de wegen waar weggebruikers het grootste risico lopen op een ongeluk. In het onderstaande kaartje de vier Brabantse wegen waar dat risico het hoogst is en waar de berm dus wel een opknapbeurt zou kunnen gebruiken. 

Wachten op privacy instellingen...

 

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.