Geen bussen op maandag en dinsdag door staking: plaspauze en tijd voor een kopje koffie geëist

26 april 2018 om 16:35
nl
Komende maandag en dinsdag rijden er door een staking geen stads- en streekbussen in Brabant. Het personeel wil maatregelen om de werkdruk te verlagen. De cao Streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers.
Profielfoto van Frits van Otterdijk
Geschreven door

Hoewel de werkgevers de landelijke werkonderbreking van het personeel wilden verbieden, ging de rechter daarin niet mee. Bij FNV Streekvervoer zijn ze blij met het vonnis van de rechtbank.

"Volkomen terecht", zegt bestuurder Paula Verhoef. "De werkgevers knijpen de chauffeurs al jaren steeds verder uit, de rijtijden worden steeds krapper en er is geen tijd voor pauzes. Dat moet afgelopen zijn. We willen keiharde afspraken in de cao. Komen die er niet, dan gaan de acties door. Werkgevers hebben het helemaal zelf in de hand."

'Zelf iets regelen'
"Uiteraard zijn de reizigers de dupe", zegt Sooi van Weegberg. De Brabantse woordvoerder van FNV Streekvervoer vindt echter dat iedereen ruim van tevoren op de hoogte is gesteld. Er is dus voldoende ruimte om zelf iets te regelen.

Volgens Weegberg zijn de busmaatschappijen en het personeel al jaren aan het praten over het verlagen van de werkdruk. Hij denkt dat het een harde strijd gaat worden die lang kan gaan duren. "De werkgevers hebben in het verleden bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn. Ze komen telkens terug op hun afspraken en proberen almaar tijd te rekken in het cao-overleg."

Plaspauze
De buschauffeurs zitten drieënhalf tot vier uur aan één stuk achter het stuur. Op een dienst van negen uur hebben ze recht op twee keer een kwartier pauze. "Logisch dat de veiligheid in het geding is bij diensten van negen uur. Zelfs bij een professionele buschauffeur kan dan de concentratie verslappen. We vragen geen uitgebreide rusttijden, maar wel iets meer ruimte om even de benen te strekken, een plaspauze te nemen of een kopje koffie te drinken. Zoals iedere andere werknemer dat mag."    

Reizigers de dupe
Het verlagen van de werkdruk is ook in het belang van de reizigers. Ze hebben last van de veel te strakke schema’s in het streekvervoer, meent de FNV. "Reizigers moeten soms lang wachten als er weer een dienst uitvalt en missen aansluitingen. De dienstverlening is door de enorme tijdsdruk verre van optimaal."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.