Wat is een winkelcentrum zonder winkeliers? Ook kaasboer Marco houdt het nu voor gezien

BREDA - Hoge huurprijzen dwingen winkeliers in winkelcentrum Heksenwiel in Breda om hun zaak op te doeken. Ook kaasboer Marco Mourits stopt er nu mee. En dus staat er na woensdag wéér een winkelpand leeg.

Winkelcentrum Heksenwiel is een van de vele winkelcentra in Brabant die met leegstand kampen.

Groot gemis
De vaste klanten van kaasboer Marco Mourits balen als een stekker dat hij met zijn delicatessenzaak stopt. "Nou moet ik voortaan helemaal naar de Hoge Vucht of Prinsenbeek", klaagt mevrouw Nobelen. "Want de kaas van de Albert Heijn kan niet tippen aan die van Marco."

Ook meneer Fennis is een trouwe klant en kent Marco al heel lang. "Ik kom eigenlijk voor al mijn boodschappen naar Heksenwiel, zolang als het winkelcentrum er is." Hij vindt het maar niks dat er telkens winkels verdwijnen en maar mondjesmaat terugkomen. Om Marco voor al die jaren bewezen dienst te bedanken, komt hij dinsdag met een flesje wijn op de proppen. "Dat doe ik niet bij iedereen die hier weggaat", vertelt Fennis.

Ruzie over huurprijs
De kaasboer van het eerste uur heeft ruzie met de verhuurder. En samen komen ze er maar niet uit. "Die hoge huurprijs maakt me nog niet zoveel uit", vertelt Mourits. "Maar we betalen wel voor een volwaardig winkelcentrum en dat hebben we nu niet."

Eigenaar van het winkelcentrum is DELA Vastgoed. Dat ontkent de groeiende leegstand. "Wij herkennen de situatie niet zoals die wordt geschetst", aldus een woordvoerder. "Voor zover er sprake is van leegstand, komt die overeen met veel andere plekken."

[video:2816581]

Opwaardering
Verder zegt DELA Vastgoed momenteel te investeren in de opwaardering van het winkelcentrum. Maar dat stelt allemaal niet zoveel voor, vinden de winkeliers. Ook raadslid Dirk Uijl (SP) maakt zich boos over de houding van de vastgoedhandelaar. "Eerst vertrok hier al een dierenwinkel, nu is het de kaaswinkel. Het is wachten op de volgende winkelier die de handdoek in de ring gooit."

De opknapbeurt waarop DELA doelt, zijn vooral cosmetische ingrepen. "Het is mooi voor het oog en wat dat betreft prima", aldus Uijl. Maar volgens het raadslid zetten die investeringen geen zoden aan de dijk: "De ondernemers merken er niets van en het is vooral DELA die er de vruchten van plukt omdat het vastgoed op die manier meer waard wordt."

Blijft de vraag natuurlijk: wat is een winkelcentrum waard zonder winkels? Jammer voor de vaste klanten van Mourits: zij moeten voortaan naar de supermarkt om de hoek. "Die breidt trouwens uit!", aldus de woordvoerder van DELA, die daarmee zinspeelt op de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum