Brabantse politie komt bijna altijd te laat bij spoedgeval, geen enkele verbetering in laatste jaar

BAARLE-NASSAU - De politie in Brabant komt nog bijna altijd te laat bij een spoedgeval. In maar liefst 63 van de 65 vergeleken gemeenten komt de politie niet op tijd als 112 is gebeld. Baarle-Nassau, Aalburg, Reusel-De Mierden, Landerd en Sint-Anthonis spannen de kroon. Zo zijn in Aalburg de agenten slechts in 54,9 procent van de gevallen binnen een kwartier ter plaatse. Dat is ver onder het streefcijfer dat op negentig procent ligt. Alleen Roosendaal (90,6 procent) en Tilburg (92,5 procent) halen de norm. De politie Oost-Brabant kijkt hoe ze de situatie kan verbeteren.

Er is geen enkele verbetering ten opzichte 2017. Ook toen deden alleen die twee steden het goed. 

LocalFocus bracht voor alle Nederlandse gemeenten de aanrijtijden in kaart op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek voor het eerste half jaar van 2018. Brabant doet het relatief slecht. Alleen in de provincie Zeeland en op de Waddeneilanden zijn er relatief meer gemeenten waar het zo traag gaat.

In Baarle-Nassau gaat het al wel iets beter dan in de eerste helft van 2017. Toen dook de gemeente in het rood, agenten waren slechts in 33 procent van de meldingen op tijd aanwezig.

Politiebureaus gesloten
Bij een noodsituatie hoort de politie alles uit haar handen te laten vallen om zo snel mogelijk aanwezig te zijn. Op verschillende plekken in Nederland zijn de laatste jaren politiebureaus gesloten, nadat minister Opstelten in 2015 besloot dat ongeveer de helft van de bureaus overbodig waren. Juist de twee gemeenten die het goed doen, Roosendaal en Tilburg, hebben nog eigen gebouwen.

Toch is er volgens een woordvoerder van de West-Brabantse politie geen relatie tussen de slechte cijfers van de politie in sommige gemeenten en de aanwezigheid van een politiebureau. “Het gebied is verdeeld in cirkels, er rijden altijd meerdere auto’s rond. De meldkamer stuurt ze dan op 112-meldingen af en kijkt daarbij welke auto het meest in de buurt is. De agenten vertrekken dus niet vanuit het bureau.”

Geen verklaring
Waarom sommige gemeenten het dan zoveel slechter doen, dan andere weet ze niet. “Soms zijn we al bij een melding en komt er een nieuw telefoontje binnen. Dan kunnen we door drukte te laat aankomen. Soms loopt er ook geen snelweg naar de gebieden. En we kijken ook waar behoefte aan is. Bij een brand is snelheid bij de brandweer belangrijker dan bij de politie.” Eerder werd bekend dat ook de Brabantse brandweer slecht scoort. Het korps staat met de brandweer in Limburg-Noord op een gedeelde derde plek in Nederland van langzaamste korpsen. Van de ambulances zijn geen cijfers.

De politie Oost-Brabant stelt dat de aanrijtijden in Sint Anthonis zo lang zijn omdat het om een 'uitgestrekte gemeente gaat'. "Hetzelfde geldt voor de gemeente Landerd. In een gemeente die uitgestrekt is, met meerdere kerndorpen, is het logisch dat aanrijtijden iets langer zijn dan in een stad. Daarnaast zijn er veel meldingen die via 112 terechtkomen bij de ambulance. Daarna wordt van de politie assistentie gevraagd."

Procedures aanscherpen
De politie heeft zelf andere cijfers. "In 2017 en ook voor de eerste helft van 2018 is een analyse gemaakt van de aanrijtijden. In de zuivere meting komt het uit op 77 procent." Toch kijkt ze of de situatie verbeterd kan worden. "" We nemen de resultaten serieus en gaan op lokaal niveau het gesprek aan met het bestuur over de prioriteiten voor de politie. We gaan ook kijken hoe we procedures op de meldkamers verder kunnen aanscherpen en met agenten om tafel om te kijken waar nog winst te halen is."

De politievakbond ACP stelt dat de problemen ontstaan door onderbezetting. "De papieren werkelijkheid strookt niet met de praktijk. Er is te veel werk (meldingen) voor te weinig eenheden in het gebied. Cirkelbezetting werkt alleen bij voldoende eenheden. "



Meer over dit onderwerp:
POLITIE 112 AANRIJTIJDEN