'Te gek voor woorden', per stuk verpakte winegums leveren Red Band 'Mispaksel' op
“Het was vanaf dag één van de verkiezing duidelijk dat Red Band zou winnen", vertelt campagneleider plastic Meike Rijksen van Greenpeace. "Het aantal stemmen liep snel op en we kregen reacties als ‘te gek voor woorden’ en ‘deze spant wel de kroon'."
Volgens Greenpeace heeft Red Band laten weten dit signaal serieus te nemen en de verpakking te gaan aanpassen. Ook zou de snoepfabriek in gesprek willen met Greenpeace over het verpakkingsbeleid. Meike Rijksen is blij met de houding van Red Band, dat in augustus het negentigjarig bestaan vierde. "We hopen dat het bedrijf dit doortrekt naar de rest van haar assortiment en een voorbeeld wordt voor andere producenten en supermarkten."
Winterpeen
De in folie verpakte winterpeen van supermarktketen Albert Heijn eindigde op de tweede plaats met een derde van de stemmen. De avocado’s in bakjes en zakjes van de Veghelse supermarktketen Jumbo kwamen op de derde plaats terecht. "We krijgen echt heel veel klachten over de enorme berg onnodig plastic op de groente- en fruitafdelingen, die makkelijk te verminderen is met oplossingen zoals brandmerken", vertelt Rijksen. "We willen hier op korte termijn met Albert Heijn en Jumbo over in gesprek. Als grootste supermarkten kunnen zij echt een verschil maken.”
De Pickwick-theezakjes die gemaakt zijn van PET-plastic eindigden als vierde. De Good Noodles van Unox finishten op plaats vijf.
Kunstwerk
Greenpeace organiseert de Mispakselverkiezing om aandacht te vragen voor de enorme hoeveelheid onzinnige en onnodige voedselverpakkingen in de supermarkten. De Mispaksel-trofee is gemaakt door Peter Smith, de kunstenaar die in 2012 het grootste kunstwerk ter wereld van plastic zwerfafval maakte.