Handtekeningen zijn gezet, A27 vanaf Hooipolder wordt aangepakt en dit zijn alle veranderingen

21 december 2018 om 09:37
nl
De handtekeningen onder de besluiten die de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Utrecht moeten verbreden en verbeteren, zijn gezet. Minister Cora van Nieuwenhuizen zette haar krabbel onder het tracé- en saneringsbesluit. Daarmee is een flinke stap gezet en kan er naar partijen worden gezocht die het uit gaan voeren.
Profielfoto van Ronnie Vermonden
Geschreven door
Ronnie Vermonden

Over vier jaar moet de enorme renovatie van de A27 beginnen. Wat gaat er vanaf dan veranderen in de regio?

Eerst knooppunt Hooipolder:

  • Ten noorden van knooppunt Hooipolder wordt de A27 verbreed naar 2x3 rijstroken.
  • Er komt een verbindingsboog van de snelweg A59 vanuit de richting Breda/Made naar de A27 richting Utrecht. 
  • Daarmee komt vanuit de richting Breda/Made de toe-en afrit 34 te vervallen, ter hoogte van de watertoren in Raamsdonksveer.
  • Voor de ontsluiting van Raamsdonksveer en Geertruidenberg op de A59 komt er daarom een nieuwe verbindingsweg richting de bestaande aansluiting Oosterhout (33). Dit betekent dus wel dat inwoners van met name Raamsdonksveer en Geertruidenberg extra kilometers moeten gaan maken.
  • Door de aanleg van de verbindingsboog ontstaat er ruimte op knooppunt Hooipolder. Die ruimte wordt benut om het knooppunt beter in te richten. De rijstroken voor linksaf (vanuit Breda naar Utrecht) die vrijkomen als gevolg van de aanleg van de verbindingsboog worden benut voor het doorgaande verkeer van de A59 van west naar oost. Ook worden op twee plaatsen de verkeerslichten voor rechtsafslaand verkeer weggehaald, waardoor weggebruikers hier niet meer hoeven te wachten.

 

 

Ook de bruggen worden aangepakt:

  • De bestaande Keizersveerbrug (in de volksmond de brug bij Hank) wordt in zijn geheel vervangen door een nieuwe brug voor het verkeer naar het zuiden. Deze brug krijgt drie rijstroken, een uitvoegstrook en een tweerichtingenfietspad. Ten oosten van deze brug komt een nieuwe brug over de Bergsche Maas voor het verkeer in noordelijke richting. Op deze brug komen drie rijstroken, een spitsstrook en een apart gedeelte voor landbouwverkeer.
  • De bestaande Merwedebrug bij Gorinchem wordt vervangen door twee nieuwe bruggen. Eerst bouwt Rijkswaterstaat ten westen van de bestaande brug een nieuwe brug over de Boven Merwede. Op de nieuwe brug komen vier rijstroken en een tweerichtingenfietspad. Nadat de bestaande brug is verwijderd, bouwt Rijkswaterstaat op dezelfde locatie de nieuwe brug voor het verkeer naar het noorden. Op deze brug liggen drie rijstroken en een tweerichtingenfietspad. 

Overige aanpassingen:

  • De A27 loopt dwars door verdedigingswerk Fort Altena, dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Om het fort vanaf de snelweg beter zichtbaar te maken, verwijdert Rijkswaterstaat de huidige beplanting en plaatsen een betonnen wand tegen de grondlichamen voorzien van een speciaal reliëf. 
  • Op grote delen van het traject Hooipolder-Houten brengt Rijkswaterstaat geluidsverminderend asfalt aan. Ook komen op diverse plekken nieuwe geluidsschermen of worden bestaande schermen vervangen. De nieuwe schermen worden rechtop geplaatst en krijgen beplanting aan beide kanten. De Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug krijgen stillere voegovergangen. Ook treft Rijkswaterstaat waar nodig geluidsmaatregelen voor de provinciale en lokale wegen die aansluiten op de A27 Houten - Hooipolder.
  • Voor de regio Vianen: de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt gerenoveerd en aan de westkant verbreed. De bestaande Hagesteinsebrug over de Lek wordt vervangen. Ten westen van de bestaande bruggen komt eerst een nieuwe brug voor het verkeer naar het zuiden. Op deze brug worden vier rijstroken en een weefstrook aangelegd. Daarnaast krijgt deze brug een tweerichtingenfietspad. Op de locatie van de bestaande bruggen bouwt Rijkswaterstaat daarna een nieuwe brug voor verkeer naar het noorden. Op deze brug komen twee rijstroken plus een spitsstrook.

De werkzaamheden beginnen in 2022 en moeten in 2026 klaar zijn.

 

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.