Stroopwafel terug op Amerikaanse vluchten tot blijdschap van Daelmans: 'Goed begin nieuwe jaar'

2 januari 2019 om 16:26
Stroopwafels van Daelmans zijn in trek bij passagiers van United Airlines. (Foto: Frits van Otterdijk)
Stroopwafels van Daelmans zijn in trek bij passagiers van United Airlines. (Foto: Frits van Otterdijk)
"Dit is een héél goed begin van het nieuwe jaar!" Bij Daelmans Stroopwafels in Oss vinden ze het 'fantastisch' dat de Brabantse lekkernij vanaf 1 januari weer geserveerd wordt op vluchten van United Airlines. Jeroen Daelmans noemt het 'heel bijzonder' dat de terugkeer van de stroopwafel op Amerikaanse vluchten van United Airlines te danken is aan protesten van passagiers die het niet eens waren met de eerdere ban op het koekje. "Dat is een mooi compliment."
Profielfoto van Tonnie Vossen
Geschreven door

United Airlines besloot in juni vorig jaar om op vroege binnenlandse vluchten de stroopwafel te vervangen door een ander Amerikaans koekje. "Het is op zich niet vreemd dat ze na twee en een half jaar overgingen op een andere zoete snack', zegt Jeroen Daelmans. "Maar het leuke was dat reizigers toen al massaal lieten weten dat ze die vervanging een heel slecht idee vonden."

Wachten op privacy instellingen...

Het regende klachten, vooral op sociale media. United Airlines besloot daarop om de stroopwafel weer terug te halen. Veelzeggend is volgens Jeroen Daelmans dat het bericht van de Amerikaanse vliegmaatschappij over de terugkeer van de stroopwafel op Twitter duizenden keren werd 'geliked'.  "Na drie dagen staat de teller op 2100 likes en dat is echt heel erg veel."  Bekijk hier een filmpje van United Airlines over de terugkeer van de stroopwafel in de toestellen van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.

Omzet
Volgens Jeroen Daelmans heeft de banketfabriek weinig last gehad van het wegvallen van de levering aan United Airlines. "We bakken hier zoveel stroopwafels, dat hebben we heel goed op kunnen vangen." Hij wil niet ingaan op de vraag hoe groot het aandeel van de Amerikaanse levering is op de totale omzet van Daelmans Banket. "Dat is bedrijfsinformatie." 

Wachten op privacy instellingen...

Gratis samplingsactie
"Wat wel impact heeft is dat zoveel passagiers aan boord een stroopwafel proeven",  geeft Jeroen Daelmans toe. "Het is toch een gratis samplingsactie waardoor heel veel reizigers onze stroopwafel ontdekken." Die bekendheid maakt het volgens hem gemakkelijker om de Amerikaanse markt te veroveren en daar verder te groeien. 

De stroopwafel wordt ook voor Amerikaanse klanten gebakken volgens het standaardrecept. "Dat is lekker genoeg, daar hoeven we niets meer aan te doen."

Wachten op privacy instellingen...