Supersnel met openbaar vervoer van Breda naar Utrecht, maar of het een trein wordt is nog de vraag

BREDA - Het duurt nog 21 jaar, maar dan rijdt er vanaf station Breda om de tien minuten een trein naar andere grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle. Ook moet er tussen Breda en Utrecht een snelle openbaar-vervoerverbinding komen, maar of dat een trein of een bus is moet nog blijken. "Een doorbraak. Erg goed nieuws", meent burgemeester Paul Depla.

Bredanaars die met de trein van Breda naar Utrecht willen reizen, moeten nu nog overstappen in Den Bosch en zijn relatief lang onderweg. Er gaat ook een bus. De Brabantliner rijdt tussen half zes uur 's ochtends en half zeven 's avonds minstens twee keer per uur en daarna tot tien uur één keer per uur. Met die bus ben je ruim een uur onderweg.

Het gaat volgens burgemeester Paul Depla in ieder geval niet om deze bestaande buslijn, die ingetekend staat op een nieuwe kaart van het ministerie. "Dan zou de lijn niet op de kaart verschenen zijn", denkt hij.

Geen voorkeur vervoersmiddel
Wethouder Boaz Adank heeft geen voorkeur voor een trein, bus, tram of metro. "Als het maar om een snelle verbinding gaat. De Brabantliner die nu rijdt, mag nog over de spitsstrook. Maar na de verbreding van de A27 verandert dat mogelijk, de spitsstrook wordt dan bij de rijbaan betrokken. Als het na 2040 een busverbinding wordt, ga ik er vanuit dat die de file kan mijden." 

21 jaar is lang. "Het zou van mij ook eerder mogen natuurlijk. De verbinding met Utrecht is de ontbrekende schakel in het OV, ook op nationaal niveau. Maar het gaat om een stip op de horizon. Er moeten nog veel stappen worden gezet, we gaan die nu samen met het Rijk nemen."

Bezwaarprocedure
Bij het ministerie kunnen ze nog geen details geven over de plannen. Als het om een trein gaat, is 21 jaar echter snel. Er loopt nu nog geen spoor tussen Breda en Utrecht. Dat betekent dat spoorbeheerder ProRail en de NS nog grond moeten onteigenen, iets waar vaak lange bezwaarprocedures mee gepaard gaan. Bij de onteigening van de Betuweroute had de NS bijvoorbeeld te maken met 1350 rechthebbenden. Bij tien procent van de zaken, kwamen de partijen niet tot een akkoord en deed de rechter een uitspraak.


Meer over dit onderwerp:
SPOORWEGEN NS PRORAIL
Deel dit artikel: