Toen alles recht en strak moest zijn: expositie 'Modern Nederland' dat allang weer verdwenen is

22 maart 2019 om 18:49
Nederlandse postzegels vielen in de hele wereld op door hun strakke en ogenschijnlijk simpele vormgeving.
Nederlandse postzegels vielen in de hele wereld op door hun strakke en ogenschijnlijk simpele vormgeving.
Recht en strak. Dat was de goede smaak in Nederland vanaf de jaren zestig. De goedlopende meubelfabriek uit Oisterwijk die klassiek meubilair maakte van zwaar eikenhout was voor velen een teken van wansmaak. De goede smaak werd door de overheid uitgedragen: een speciale afdeling van de PTT lette erop dat postzegels en het telefoonboek er modern uitzagen.
Profielfoto van Peter Pim Windhorst
Geschreven door
Peter Pim Windhorst

Die postzegels liggen nu in een vitrine bij het Design Museum in Den Bosch. Daar begint zaterdag de tentoonstelling 'Modern Nederland' over hoe ons land er uitzag tussen 1963 en 1989. Voor zestigers - die nog met hun ouders geruzied hebben over eiken meubilair - is het een feest van herkenning. Maar wat opeens ook opvalt: de expositie gaat over een verdwenen wereld. De ontwerpen die er staan, zijn vaak alweer uit beeld.

Vier bijzondere stukken uit de expositie:

 

 

 

Wachten op privacy instellingen...