De Jongens van de Knakworst willen wel een miljoenenpubliek tijdens het Songfestival

12 december 2019 om 07:18
Knakworstrennen in Beugen (foto: Stefan Hesen).
Knakworstrennen in Beugen (foto: Stefan Hesen).
Het Eurovisie Songfestival gaat volgend jaar geen toeristische plekjes laten zien in de introductiefilmpjes van de deelnemers, maar bijzondere activiteiten en tradities. Het Klokkenluidersgilde in Breda en De Jongens van de Knakworst in Beugen hebben zichzelf aangemeld voor deze zogenoemde postcards.
Profielfoto van Frances Vermeeren
Geschreven door

De postcards worden de komende Nederlandse editie van het liedjesfestijn 'compleet anders' aangepakt. Er komen geen windmolens, klompen of tulpen aan te pas, maar alle 41 artiesten moeten mee gaan doen aan een Nederlandse activiteit of traditie. Songfestivalcommentator Cornald Maas uit Bergen op Zoom kwam het nieuws woensdagavond persoonlijk brengen bij De Wereld Draait Door.

In die video’s mogen tradities uit Brabant natuurlijk niet ontbreken. Nol en John van het Klokkenluidersgilde van Breda zien het wel zitten. “De klok wordt alleen bij speciale gelegenheden geluid, zoals carnaval en de bevrijding”, vertelden de twee aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk.

Klokkenluiden met artiesten
Het gilde hoopt dat de inzending van België bij hen in de kerktoren in de touwen komt hangen om de klok van vierduizend kilo op gang te brengen. “Ze moeten zicht hebben op Europa en België ligt naast ons.” Een logische keuze dus, vindt ook Cornald Maas.

De Knakworstrennen worden al jaren in Beugen gehouden tijdens carnaval. Je gaat bij elkaar op de rug en je rent een wedstrijd. Wie de race wint wordt knakworstkoning of -koningin en krijgt als prijs 11 meter knakworst.

Knakworstrennen
Een plaatje dat perfect bij het Songfestival past, vinden Walter en Stefan van De Jongens van de Knakworst. “Open up is het thema”, legt Walter uit. “En dat past helemaal bij het Knakworstrennen. Iedereen kan mee doen. Man, vrouw, jong en oud. We staan ook open voor transgenders. Wat dat betreft kan alles. Dat is de kracht van het evenement: verbroedering.”

De 41 postcardvideo’s worden in mei tijdens de drie shows van het Songfestival uitgezonden. Of het Bredase Klokkenluidersgilde en/of het Knakworstrennen ook echt te zien zijn, is nog even afwachten.

Wachten op privacy instellingen...