'Wat een domme actie', vrijwilligers balen van standpunt FNV over buurtbussen

8 januari om 09:00
Omroep Brabant
Als het aan de FNV ligt, worden buurtbussen niet meer onbetaald bestuurd.
Omroep Brabant
Dirk Maas is voorzitter van Stichting Buurtbus Engelen-Bokhoven.
Omroep Brabant
Martin Berens wacht in een van de bushaltes in Engelen.
1/3 Als het aan de FNV ligt, worden buurtbussen niet meer onbetaald bestuurd.
De vrijwilligers zien het zelf als goedbedoeld burgerinitiatief, maar FNV wil er vanaf: de buurtbus die zes dagen per week rondrijdt in de omgeving van Engelen. De vakbond wil af van buurtbussen met onbetaalde chauffeurs omdat daarmee arbeidsplaatsen zouden worden ingepikt. Martin Berens, secretaris van de Stichting buurtbus Engelen-Bokhoven, snapt er niks van: "Wat een domme actie."
Profielfoto van Linda Koppejan
Geschreven door
Linda Koppejan

Zo'n driehonderd mensen maken per week gebruik van buslijn 250 in Engelen. Het is een initiatief dat tot stand kwam toen enkele jaren geleden reguliere buslijnen werden geschrapt. Een aantal gepensioneerde inwoners van Engelen sprongen in dat gat. "Gewoon omdat zij iets willen doen voor de maatschappij", zegt Berens.

Het standpunt van de FNV is compleet in het verkeerde keelgat geschoten. "Wat een domme actie van de FNV. Niet alleen in Engelen, maar ook in andere dorpen, is allang bewezen dat buurtbussen heel hard nodig zijn. Geen buurtbus, geen vervoer voor de mensen."

Berens stelt dat als de buurtbus verdwijnt, er geen banen bij komen. "Er zijn eerder reguliere buslijnen geschrapt en die komen niet ineens terug. Pas als die lijnen terugkomen, betekent dat extra banen."

Provincie is de schuldige
Vakbond FNV wil dat het busvervoer anders wordt ingedeeld in Brabant. De vakbond heeft een breed programma van aandachtspunten bij Provinciale Staten ingediend voor de aanbesteding van openbaar vervoer. Een van die punten is dat al het werk door betaalde krachten moet worden gedaan.

Bestuurder van FNV Streekvervoer Marlies Peeters begrijpt de goede bedoelingen van de chauffeurs. Maar, zegt ze, er dient een hoger belang. "Het gaat ons om de betaalbaarheid van de AOW. Alleen mensen die werken, dragen premie af. Daarom moeten er zo veel mogelijk handjes aan het werk."

Daarnaast vindt de vakbond het niet eerlijk dat er met twee maten wordt gemeten. Er worden volgens Peeters niet dezelfde eisen gesteld aan een beroepschauffeur als aan een vrijwillige chauffeur. "De medische keuring hoeft bij vrijwilligers pas vanaf hun 75e. Bij betaalde krachten moet dat al vijftien jaar eerder."

Vraag vanuit het dorp ingevuld
Buurtbuschauffeur Sytse Bouwer haalt z'n schouders op. Eens in de veertien dagen draait hij een dienst. "Je ziet alleen maar blije gezichten. Als wij er niet waren, dan was er geen bus en kwamen de mensen niet in de stad."

Het gesprek mag niet te lang duren. "Er zitten passagiers op me te wachten", legt hij uit. Sytse laat de volgende passagier uitstappen en rijdt onverminderd enthousiast verder. Van Engelen naar het station in Den Bosch.

Wachten op privacy instellingen...