GLOW en de Dutch Design Week gaan het heel anders doen: 'Geen grote mensenmassa's bij elkaar'

24 april om 18:48 • Aangepast 1 mei om 14:54
GLOW 2019 was volgens de organisatie een 'ongekend succes'. (Foto: Kevin Cordewener)
GLOW 2019 was volgens de organisatie een 'ongekend succes'. (Foto: Kevin Cordewener)
Grote evenementen als GLOW en Dutch Design Week (DDW) houden rekening met nieuwe ideeën voor de komende editie. Deze week werd bekend dat alle evenementen tot 1 september verboden zijn. Zowel GLOW als DDW zijn na die datum, maar op beide komen jaarlijks massa’s mensen af. “Dat voelt voor ons niet goed”, zegt woordvoerster Claudia Hermans van GLOW.
Profielfoto van Ista van Galen
Geschreven door
Ista van Galen

Op GLOW komen jaarlijks zo’n 770.000 mensen af die in november een route van 5 kilometer door Eindhoven lopen. De editie van dit jaar zal er heel anders uitzien. “We bekijken met alle betrokken partijen verschillende scenario’s”, vertelt Hermans. “Zelfs al zouden evenementen na 1 september wel door mogen gaan, dan voelt het niet juist om al die mensen die route af te laten leggen”, zegt Hermans.

De ideeën verschillen van projecten in de lucht tot mobiele lichtkunstwerken die eens in de zoveel dagen langs verzorgingshuizen en parken rijden. Ook zijn er plannen om Eindhoven tijdens GLOW een halfuur helemaal donker te krijgen en iedereen dan een lichtje buiten neer te laten zetten.

Veiligheid staat voorop
“Veiligheid staat nu bij ons voorop. Bij deze scenario’s komen er geen grote groepen massaal bij elkaar”, legt Hermans uit. In juni wordt een definitieve keuze gemaakt. “Het kan nog alle kanten op gaan."

Het volledig omgooien van de jubileumeditie belooft een uitdaging te worden. “Uit de gesprekken die we nu al hebben gevoerd, zien we wel dat de flexibiliteit heel groot is. We gaan de uitdaging met een goed gevoel en veel enthousiasme aan”, zegt Hermans.

Dutch Design Week
Ook de Dutch Design Week in Eindhoven wordt in oktober waarschijnlijk omgegooid. Welke plannen er liggen, is nog niet te zeggen, volgens woordvoerster Anoek Hagenaars. “Er is nog veel onduidelijkheid over wat er na 1 september mag en kan. Dus we moeten stap voor stap blijven kijken naar verschillende scenario’s en wat er tegen die tijd allemaal mogelijk is”, vertelt Hagenaars.

Waarschijnlijk wordt het deels een digitale Dutch Design Week. “Het is zeker een uitdaging, maar eentje die we wel aankunnen. We hebben er alle vertrouwen in", zegt Hagenaars.

Tip ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...