Luke (17) en Ryan (19) bedenken armbandjes om te laten zien of je kwetsbaar bent voor corona

4 juni om 20:53 • Aangepast 11 juni om 19:44
Foto: Dion Hectors
Foto: Dion Hectors
Premier Mark Rutte sprak jongeren twee weken geleden tijdens een persconferentie persoonlijk toe: kom met ideeën om de coronacrisis aan te pakken. Luke (17) en Ryan (19) Hectors uit Helmond hebben daar gehoor aangegeven. De broers bedachten de Signalband.
Profielfoto van Frances Vermeeren
Geschreven door

Het principe is simpel: een wit armbandje geeft aan dat je fit bent en minder kwetsbaar. Een blauw bandje laat zien dat je kwetsbaar bent voor het coronavirus of dat je een vitaal beroep hebt.

Onbegrip
“Het idee ontstond omdat we merkten dat er wel eens onbegrip was op straat”, vertelt Luke. “We merkten het in de supermarkt waar Ryan werkt. En ook mijn opa en oma die het lastig vonden dat ze in de risicogroep zaten. Niet iedereen houdt altijd afstand.”

Na even brainstormen kwamen Luke en Ryan tot de conclusie dat het voor iedereen snel zichtbaar moet zijn of iemand wel of niet fit is. “We wilden omgaan met corona voor iedereen wat makkelijker maken. Door de bandjes kan iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen en afstand houden. In een oogopslag is duidelijk wat de situatie van een ander is.”

Succes
Het idee slaat aan. Binnen een paar weken zijn er al vijfhonderd bandjes verkocht en wil een bedrijf uit Zuid-Afrika de bandjes inzetten voor haar medewerkers. Ook denkt de gemeente Helmond na over het gebruik van de bandjes. Burgemeester Elly Blanksma noemt het initiatief ‘het beste antwoord op de roep van de premier om met ideeën te komen’. Den Haag hebben de broers nog niet bereikt.

De bandjes kosten zes euro per stuk. Veertig procent van de opbrengst gaat naar een goed doel.

Tip ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...