Geen vliegtuigen in de lucht betekent broodjes, blikjes frisdrank en oordoppen aan de grond - Omroep Brabant
Video

Geen vliegtuigen in de lucht betekent broodjes, blikjes frisdrank en oordoppen aan de grond

11 oktober 2020 om 09:00 • Aangepast 12 oktober 2020 om 11:26
nl
Het Amerikaanse bedrijf Michael Lewis Company in Dinteloord gaat zwaar gebukt onder de coronacrisis. Vanuit bedrijventerrein Nieuw Prinsenland levert het eten, drinken en andere kleine benodigdheden voor vliegtuigpassagiers. Door de coronacrisis blijven de passagiers massaal weg, staan de vliegtuigen aan de grond en dreigen de spullen in de stellingkasten van het bedrijf over de houdbaarheidsdatum heen te gaan.
Profielfoto van Raoul Cartens
Geschreven door

Het bedrijf levert aan Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zoals Delta, American Airlines en United Airlines. Met veel tromgeroffel werd de Michael Lewis Company vorig jaar naar Dinteloord gehaald. Voor 55 miljoen euro werd een enorm distributiecentrum gebouwd. Het aantal banen zou snel stijgen van dertig naar zo'n honderd en aan de achterkant werden al palen geslagen voor een verdere uitbreiding.

Gekelderd
Maar de uitbraak van het coronavirus zette de wereld grotendeels stil. Zo ook het bedrijf in Dinteloord, dat in Europa 119 internationale vliegvelden in 23 landen bedient.

"Wij hebben dit gebouw begin dit jaar in gebruik genomen", vertelt Europees directeur Rien den Hartog. "Alle mensen zijn opgeleid en gecertificeerd, dus we waren er helemaal klaar voor. Maar in maart ging het mis. De passagiersaantallen zijn gekelderd naar nog geen tien procent van het aantal vorig jaar rond deze tijd."

Het bedrijf kan niet terugvallen op steun van de overheid. "Daarvoor moet je aantonen dat je ten opzichte van vorig jaar een omzetdaling hebt. Maar toen bestonden we hier nog niet, dus krijgen we niks", licht Den Hartog toe.

Palletladingen met voedsel en drank gaan nu naar de voedselbanken en het Leger des Heils, vertelt Den Hartog:

Wachten op privacy instellingen...

Andere markten
Toch gaat Den Hartog niet bij de pakken neerzitten. "Het wordt niet meer zoals het was, maar er is een toekomst. Daarom zijn we nadrukkelijk aan het kijken naar andere markten, zoals cateringbedrijven, die gebruik kunnen maken van onze expertise en infrastructuur."

Tot nu toe trekt het moederbedrijf de portemonnee om de verliezen op te vangen. Den Hartog heeft er vertrouwen in dat dit zo blijft: "Wij zijn een familiebedrijf dat stamt uit 1928. We hebben reserves, al kan het natuurlijk niet eindeloos zo doorgaan. Maar we hebben 11 september overleefd en een paar jaar geleden ook de vulkaanuitbarsting op IJsland. Deze crisis zal wellicht langer duren, maar de intentie is dat we dit met elkaar overleven."

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.