Studenten bouwen een elektrisch vliegtuig: 'Nou moeten we nog de lucht in mogen'

30 november 2020 om 12:44 • Aangepast 30 november 2020 om 15:42
Studenten van de TU/e willen dit vliegtuigje elektrisch maken.
Studenten van de TU/e willen dit vliegtuigje elektrisch maken.
De elektrische fiets, auto en bus rijden al rond, maar een elektrisch vliegtuig zien we nog niet. Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) kochten een lesvliegtuigje voor 25.000 euro en bouwen dat nu om tot een volledig elektrisch toestel dat straks een uur in de lucht kan hangen.
Profielfoto van Rogier van Son
Geschreven door

De ontwikkeling van het elektrische vliegtuig zit in de experimentele fase. Vijftien studenten van de TU/e doen hieraan volop mee. Ze kregen 150.000 euro subsidie uit de regio en sloegen een Cessna 150 aan de haak. Tijdens de carnavalsvakantie kwam het toestel vanuit Engeland overgevlogen en kon het project daadwerkelijk beginnen.

Batterijen
De deuren van de hangar van Kempen Airport schuiven open. Student en teamleider Brandon van Schaik (21) duwt het vliegtuigje met twee andere studenten naar buiten. “We zijn een van de weinigen die dit doen. In Amerika zijn ze bezig met een hybride model, met een motor op brandstof en elektriciteit. Dus is niet helemaal elektrisch. Ons toestel draait straks volledig op elektriciteit en zal nul uitstoot hebben. Dat kan nog niemand anders zeggen."

Van Schaik en zijn medestudenten doen het omdat ze een passie voor de luchtvaart hebben. "Het vliegverkeer draagt bij aan de klimaatverandering. We willen met ons elektrische vliegtuig graag iets belangrijks voor de wereld doen. ”

Klik hier om te zien hoe het vliegtuigje omgebouwd wordt.

Wachten op privacy instellingen...

De technische studenten moeten een oplossing vinden voor de batterijen want je hebt heel wat capaciteit nodig om een vliegtuig elektrisch te laten vliegen. “Boeings worden bijvoorbeeld niet omgebouwd. Die vliegtuigen zijn zo groot dat het met batterijen als energiebron niet gaat lukken. Je moet je met iets anders gaan werken, zoals waterstof.”

Lesvliegtuigjes
De studenten richten zich dan ook op kleine lesvliegtuigjes waar twee personen in kunnen. En ook al zijn ze klein, een stuk vervuiling wordt toch aangepakt. “Hier op Kempen Airport heb je 80.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is extreem veel. Het zijn vaak lesvluchten. Of mensen die voor de lol vliegen. Als je die toestellen elektrisch maakt, pak je al een groot deel van de uitstoot aan. De Cessna is het meest gebruikte lesvliegtuig ter wereld. Er wordt veel mee gevlogen. En je leert natuurlijk veel van het ombouwen van zo’n klein vliegtuigje. Dan kun je daarna door naar iets groters.”

Stuk stiller
Het vliegtuigje zal overigens niet net zo stil zijn als de elektrische auto. “De propeller draait natuurlijk hard en dat klappert heel erg. Natuurlijk wordt het in de cabine wel een stuk stiller. Binnenkort gaan we meten hoe groot het geluidsverschil is.”

Het project loopt intussen twee jaar. Het team bestaat uit zeven nationaliteiten. Over een half jaar moet hun vliegtuigje klaar zijn. Het liefst zouden ze de Cessna de lucht in laten gaan. “Er is nog geen wetgeving voor elektrische vliegtuigen. Om ‘m de lucht in te krijgen, moeten we dat niet alleen technisch regelen maar ook juridisch.”

Tip ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...