Mo Bicep kocht nepvolgers en likes voor zijn webshop in voedingssupplementen

19 januari om 09:02 • Aangepast 20 januari om 08:34
'Mo Bicep' voelt zich thuis in de sportschool.
'Mo Bicep' voelt zich thuis in de sportschool.
Webshop Bicep Papa van influencer Mo Bicep uit Breda moet van marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) stoppen met het inzetten van nepvolgers en neplikes op sociale media als Instagram. Daarmee worden consumenten misleid omdat ze zo een te positief beeld krijgen van het bedrijf en de producten.
Profielfoto van ANP
Geschreven door
ANP

Als Bicep Papa daar niet mee stopt, moet het een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro. De webshop zegt inmiddels geen gebruik meer te maken van nepvolgers en neplikes.

Reclame via sociale media
Bicep Papa, dat voedingssupplementen en aanverwante producten verkoopt, maakt veel reclame via sociale media. Volgens onderzoek van de ACM kocht het bedrijf tussen september 2018 en augustus vorig jaar 98.000 nepvolgers, die niet van echt te onderscheiden zijn, en 27.000 neplikes. Het is de eerste keer dat de toezichthouder een bedrijf hiervoor straft.

Mo Bicep is een liefhebber van extravagante auto's (foto: YouTube).
Mo Bicep is een liefhebber van extravagante auto's (foto: YouTube).

De ACM heeft de afgelopen tijd bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en die gemaand daarmee te stoppen. De toezichthouder heeft daarbij ook klantenbestanden gevorderd waarmee bedrijven en influencers die consumenten hebben misleid zullen worden aangepakt.

App ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...