Deelnemers (20-34) gezocht voor regionaal media-onderzoek

25 juni 2021 om 09:30 • Aangepast 26 juni 2021 om 10:03
nl
René Sluijk, Masterstudent Media Innovation Breda University of Applied Sciences, wil in het kader van zijn afstuderen een wetenschappelijke studie uitvoeren met als voornaamste doelstelling het vergelijken van 2D en 360º regionale nieuwsitems bij volwassenen (20– 34 jaar). Hij zoekt daarvoor 64 Nederlands sprekende deelnemers voor een regionaal media-experiment.
Profielfoto van Peer van den Heuvel
Geschreven door

Regionale omroepen en dag- en weekbladen vinden het steeds lastiger om een jong publiek blijvend aan zich te binden. Daar schuilt een gevaar in voor die mediabedrijven, maar ook voor de democratie, die immers gebaat is bij een goed geïnformeerd publiek. Daarom onderzoekt hij of nieuwsitems in 360° de regionale journalistiek boeiender kunnen maken voor een jong Nederlands publiek.

In Brabant leven er ruim 460.000 mensen in de leeftijd van 20 tot en met 34, en om de studie valide te kunnen publiceren zijn er 64 deelnemers nodig. De studie onderzoekt de impact van Virtual Reality op de narratieve interesse en betrokkenheid bij het regionale nieuws, het begrijpen van het verhaal en de opvolging van dat nieuws in vergelijking met datzelfde nieuws gepresenteerd in 2D.

Opzet
In dit kwantitatieve onderzoek zal er steeds na het tonen van een nieuwsitem een korte enquête worden afgenomen. In totaal krijgen de deelnemers drie Brabantse nieuwsitems, met een lengte van 1 - 2 minuten te zien. De computer bepaalt bij aanvang willekeurig of de deelnemer de 2D items op een beeldscherm bekijkt, danwel de 360° opnamen met behulp van een Virtual Reality bril. Het volledig anonieme onderzoek duurt ongeveer 30 minuten, en ruim een week na het experiment wordt de deelnemer per mail gevraagd een online vragenlijst in te vullen.

Het onderzoek vindt in samenwerking met Omroep Brabant plaats in de week van maandag 12 juli – vrijdag 16 juli. Onderzoekslocatie is bibliotheek Nieuwe Veste Breda, die als sponsor van dit onderzoek optreedt. Deze locatie is 5 minuten per fiets, en 12 minuten lopend, verwijderd van het Station Breda. Dag en tijdstip van deelname aan het onderzoek is in overleg te bespreken.

Deelnemers ontvangen geen geld voor hun bijdrage aan deze studie, maar wel een goodiebag. En vanzelfsprekend kan iedere deelnemer ook de afstudeerthesis ontvangen.

Heb jij interesse om mee te doen aan dit boeiende Brabantse media-onderzoek? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar René Sluijk (onderzoeker Breda University): [email protected]. Voor meer informatie of vragen kun je hem ook mailen. Ook kan je tijdens kantooruren telefonisch contact opnemen: 06 – 204 34 530 of 030 – 262 65 03.

Het onderzoek is volledig coronaproof en vindt in samenwerking met Omroep Brabant plaats in de week van maandag 12 juli – vrijdag 16 juli.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.