Jumbo op weg naar omzet van 10 miljard

20 juli 2021 om 09:50 • Aangepast 21 juli 2021 om 09:36
nl
De verkopen van Jumbo zijn afgelopen halfjaar verder gestegen. Na de recordomzet in coronajaar 2020 verwachtte de supermarktketen al door te groeien. Volgens Jumbo lukte het daarbij om het marktaandeel verder te vergroten. Online boodschappen doen won opnieuw flink aan populariteit en het bedrijf heeft ook weer diverse nieuwe supermarkten geopend.
Profielfoto van ANP
Geschreven door
ANP

De omzet van Jumbo steeg in de eerste jaarhelft met 5,3 procent naar bijna 5,4 miljard euro. Daarmee lijkt het supermarktconcern op koers om dit jaar voor het eerst een omzet van meer dan tien miljard euro in de boeken te zetten.

De verkoop via internet steeg met ruim vijftig procent. Dat is volgens Jumbo onder meer een gevolg van de aanhoudende coronamaatregelen, waardoor veel mensen hun boodschappen liever online doen. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen ook fors geïnvesteerd in het netwerk.

Slechte resultaten La Place
De resultaten van La Place vielen net als vorig jaar tegen. De restaurantketen was een groot deel van de afgelopen periode gesloten vanwege lockdownmaatregelen.

De omzet bleef in de eerste helft van het jaar steken op 13 miljoen euro. Dat is een daling van zestig procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de restaurants ook grotendeels gesloten waren.

720 vestigingen
De onderneming viert dit jaar een jubileum. De wortels van Jumbo gaan terug naar 1921 toen Johan van Eerdt in Veghel een groothandel in koloniale waren begon. In 1996 werd de eerste Jumbo-super geopend in Den Bosch.

Sindsdien is het bedrijf, mede door overnames, sterk gegroeid. Jumbo verwacht dat er in de tweede helft van het jaar 23 vestigingen worden geopend waardoor het totaal op 720 komt.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.