Elektrische raceauto scheurt zonder bestuurder over Formule 1-circuit - Omroep Brabant

Elektrische raceauto scheurt zonder bestuurder over Formule 1-circuit

26 juli om 18:11 • Aangepast 27 juli om 10:16
De elektrische raceauto (foto: TU/e).
De elektrische raceauto (foto: TU/e).
Een speciale raceauto van studenten uit Eindhoven gaat volgende week racen over het Circuit de Barcelona-Catalunya. De auto rijdt helemaal zelfstandig een deel van het circuit dat Max Verstappen en andere Formule 1-coureurs ieder jaar tijdens de Grand Prix van Spanje rijden.
Profielfoto van ANP
Geschreven door
ANP

De auto is ontwikkeld door studententeam University Racing Eindhoven. Dat is een team van de Technische Universiteit Eindhoven met zo'n zeventig studenten die in een jaar tijd een elektrische raceauto maken. De ploeg doet mee aan de Formula Student, een internationale raceklasse voor universiteiten.

Dankzij sensoren kan de wagen helemaal zelfstandig, zonder aansturing vanaf de kant rijden. De auto moet namelijk zelf berekenen waar de baan is, waar de tegenstanders zijn en wat hij het beste kan doen. Hij kan maximaal 115 kilometer per uur rijden en gaat met 50 kilometer per uur door de bochten.

Tien rondjes van 500 meter
De wagen is eigenlijk een 'ultrasnelle kart vol hightechsystemen', zegt teamleider Dennis Gubbels. Voor de wedstrijd wordt gebruik gemaakt van een deel van het Catalaanse circuit. Gubbels: "De auto zelf kent het circuit niet. Op een deel van de baan staan pionnen, aan de ene kant geel en aan de andere kant blauw. De auto moet daar tussendoor zijn eigen weg zoeken. We racen tien rondjes van 500 meter."

In de elektrische auto zitten allerlei geavanceerde systemen. Zo kunnen de wielen tijdens het remmen energie opwekken om de accu op te laden, als een soort dynamo. Negatieve stroom, heet dat.

Ontwerp auto
De wedstrijd gaat niet alleen om de snelste tijd, maar ook om bijvoorbeeld het ontwerp van de auto. "Onze auto heeft vier motoren die elk een apart wiel aandrijven. Ons chassis is gemaakt van koolstof met een aluminium honingraatconstructie, net als in de Formule 1. Zulke keuzes moet je uitleggen", aldus Gubbels

En ook al zit er geen coureur in de auto, veiligheid blijft belangrijk. Gubbels: "Alles moet goed geregeld zijn, want als er iets fout gaat, kan het goed fout gaan. Stel dat de batterij in brand vliegt. Een accubrand is heel lastig te blussen, dan kun je gewoon doei zeggen tegen je auto. Daar moet je heel nauwkeurig naar kijken bij het ontwerp en veel veiligheidsmaatregelen voor nemen."

'Een eerste stap'
Zulke technologie is niet meteen te gebruiken in het dagelijks leven. Een afgezet racecircuit is niet te vergelijken met een drukke binnenstad vol fietsers, voetgangers en automobilisten die onverwachte dingen doen, uit alle hoeken kunnen opduiken en zich niet altijd aan de regels houden. Gubbels: "Maar het is een eerste stap. Een circuit is ook een extreme omgeving, we laten zien dat een autosysteem vol sensoren heel veilig kan zijn, misschien wel veiliger dan wanneer iemand achter het stuur zit. Op dit moment zoeken heel veel mensen uit hoe zulke systemen er over twintig jaar uit moeten zien."

Wachten op privacy instellingen...

App ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...