Jumbo zit Albert Heijn op de hielen: nog 300 winkels te gaan

3 januari 2022 om 13:48 • Aangepast 3 januari 2022 om 16:04
nl
In de supermarktstrijd zit Jumbo Supermarkten de Albert Heijn inmiddels redelijk op de hielen. Dat komt door het onvervalste, Brabantse familiegevoel, weet supermarktdeskundige Peter ter Hark. "Jumbo begon als een kleine keten en wil nu de strijd aangaan."
Profielfoto van Carlijn Kösters
Geschreven door

Uit de jaarcijfers van Jumbo in 2021 blijkt dat de supermarktketen een goed jaar achter de rug heeft. Met een omzet van 9,9 miljard tikt het Veghelse familiebedrijf nét haar beoogde 10 miljard net niet aan, maar wordt de groeispurt wel doorgezet.

"Daarmee wordt de afstand met Albert Heijn steeds kleiner", zegt Ter Hark. Hij doet marktonderzoek naar de concept- en projectontwikkeling van supermarkten. "Jumbo heeft nu bijna 700 winkels, Albert Heijn 1000."

"Jumbo geeft het familiegevoel."

Dat Albert Heijn nog steeds meer winkel heeft, komt door de verschillende karakters. Albert Heijn is bijvoorbeeld een echte stadswinkel, die zich in razend tempo door steden als Amsterdam en Utrecht verspreidde. Jumbo begon juist als een kleine familieketen in Veghel. De grote stad weten zij pas sinds tien jaar te vinden, waar zich in de tussentijd een flinke concurrentiestrijd opbouwde. "Maar dat kleinschalige is juist wat Jumbo zo sterk maakt", vertelt de supermarktexpert. "Dat is het familiegevoel."

Daarbij komt nog Formule 1, Frank Lammers, wielrennen en de kletskassa's. Jumbo zet zich op allerlei manieren in om de interesses van de klant binnen te halen. "Dat hebben ze heel goed gedaan", concludeert Ter Hark. "Daarbij heeft eigenaar Frits van Eerd veel uitstraling. Met zijn supermarkt geeft hij je het ons-kent-onsgevoel. Dat versterkt de binding heel erg."

"Als je wil groeien, kun je beter bestaande winkels overnemen."

In 2021 zijn er 18 nieuwe Jumbo-filialen bijgekomen. Dat is niet heel veel, volgens Ter Hark. "Maar omdat er in Nederland zo veel supermarkten zijn, heeft het ook niet veel zin om enorm uit te breiden. Als je wil groeien, kun je beter bestaande winkels overnemen", legt hij uit. Dit heeft Jumbo in 2021 ook gedaan, door supermarkt EMTÉ over te nemen.

Een andere succesfactor heeft de keten te danken aan de lockdown. Doordat consumenten nergens anders konden shoppen, kochten ze meer bij de supermarkt. "Dat heeft gezorgd voor een enorme omzetgroei. Zodra de lockdowns weer voorbij zijn, gaat dat waarschijnlijk ook weer dalen."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.