Platenbaas Van den Berk over succes: 'Charisma moet een artiest hebben'

6 februari 2022 om 19:30 • Aangepast 7 februari 2022 om 10:07
nl
Het leven tussen muziekartiesten is Adrie van den Berk met de paplepel ingegoten. Hij stond als 12-jarig jochie al bij zijn vader in de platenzaak en nu heeft hij meer dan veertig artiesten als Snollebollekes en Django Wagner onder contract. "Het was nooit mijn bedoeling om het zo uit te bouwen", vertelt hij in de Omroep Brabant-talkshow KRAAK.
Profielfoto van Marielle Bijlmakers
Geschreven door
Marielle Bijlmakers

De familie had twee platenzaken, in Best en Eindhoven, maar pa deed meer dan alleen maar platen verkopen. Zo was hij de manager van de blonde zangeres van George Baker. Adrie nam zijn eigen rol in het familiebedrijf: "Ik deed als 17-jarige de winkel, toen nog samen met mijn broer."

Inmiddels is Adrie van den Berk al 25 jaar de eigenzinnige baas van een van de succesvolste platenlabels voor Nederlandse artiesten, Berk Music Productions in Eindhoven. Eigenzinnig omdat hij zich niets aantrekt van wat de radiozenders in Hilversum draaien. Want dat is in elk geval niet zijn muziek. Succesvol, omdat hij die steun niet meer nodig lijkt te hebben. Hij zag al snel de kansen die streamingdiensten boden en op zijn YouTube-kanaal zijn nu al 370.000 mensen geabonneerd.

Van de Berk heeft zich gespecialiseerd in vrolijke Nederlandstalige muziek. "Je kunt in Nederland wel proberen om tegen U2 te vechten wereldwijd, maar hier hou ik ook van en op een gegeven moment zie je dat hier markt voor is." Een vooropgezet plan om platenbaas te worden met een stal vol artiesten had hij niet.

"Mijn carrière hangt van toevalligheden aan elkaar."

"Eigenlijk hing het van toeval aan elkaar", zegt hij. "Van het één kwam het ander en dan pakken we er nog maar een artiest bij, en nog een medewerker, en nog één. Een kantoor erbij en nog een artiest. Het was niet mijn bedoeling om het zo uit te bouwen, maar ik heb wel gevoel voor hits."

Django Wagner plukte hij in Helmond uit een kroeg en Rob Kemps (Snollebollekes) kende hij al jaren. "Die kwam als manneke bij ons in de winkel in Best. Jaren geleden zei ik al tegen hem: "Wij gaan samen nog eens iets doen." Wat de twee artiesten gemeen hebben volgens de platenbaas is charisma. "Dát moet een artiest hebben. Je ziet het nu ook bij Jan Biggel."

"Hij is zo lelijk als de nacht, maar mensen vinden het leuk."

Die heeft een grote hit met 'Ons moeder zeej nog' en is de nieuwste ster aan het firmament van Berk Music Productions. "Biggel heeft charisma. Die vent is zo lelijk als de nacht, maar de mensen vinden het leuk! Dat moet je hebben."

Carnaval, normaal misschien wel de drukste tijd van het jaar voor Adrie van den Berk, is nu één groot vraagteken. Hij vindt dat nog het ergste voor zijn artiesten van wie een aantal het nu financieel ook echt moeilijk hebben. Maar voor Adrie zelf wordt de corona-pauzeknop ook irritant. Hij moest de uitverkochte concerten van Snollebollekes in GelreDome in Arnhem die voor maart gepland stonden uitstellen tot volgend jaar. Het is werken met de rem erop en dat is niet wat Adrie het liefst doet.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.