Video

Naailes of muziek in de klas om leraren te ontzien: 'Je leert altijd iets'

14 februari 2022 om 19:30 • Aangepast 15 februari 2022 om 08:48
nl
Even geen spelling of rekenen, maar muziek- of naailes. Groep 5, 6 en de kleuters van basisschool De Oversteek in Liempde kregen maandag les van gastdocenten, zodat de leraren hun lessen voor kunnen bereiden. “De kinderen leren mooie nieuwe dingen, terwijl de leraren de lessen kan ontwikkelen”, legt adjunct-directeur Maaike van den Heuvel uit.
Profielfoto van Ilse Schoenmakers
Geschreven door

Kinderen van acht en negen achter de naaimachine, dat zie je niet zo vaak. Toch daagt naailerares Yvonne Roosen haar invalklas uit om hun eigen knuffeltje te maken. “Het geeft ze ruimtelijk inzicht. Hoe zit een kledingstuk of knuffel in elkaar”, legt ze uit. “Als ze zien dat ze dat zelf kunnen maken, dan gaan ze echt los.”

"Ik vind het jammer dat er minder praktijkonderwijs is."

Yvonne is Qrabblaar. Een creatieve vakleerkracht die via het Eindhovense platform Qrabbl invalt op basisscholen. De organisatie heeft als doel om een aanvulling op het bestaande onderwijs te geven.

Juf Yvonne gaf al les aan tieners en volwassenen in haar eigen atelier, maar hoopt op deze manier ook weer meer praktijklessen in het basisonderwijs voor elkaar te krijgen. “Ik vind het jammer dat dat veel minder is geworden.”

"Jezelf kunnen uiten is ook belangrijk."

Een deur verder is meester Sjack bezig met zijn muziekles in carnavalsthema. Met verschillende percussie-instrumenten spelen de kinderen mee met de muziek. Ook Sjack is een Qrabblaar. De muziekleraar vindt het fantastisch om steeds aan nieuwe klassen les te geven. “Je ziet wat andere verhoudingen ontstaan. De een is goed in rekenen, de ander in taal. Maar jezelf kunnen uiten is ook belangrijk.”

"Klassen hoeven niet naar huis gestuurd te worden."

Ook op andere plekken in de school zijn kinderen met bijzondere lessen bezig. In de gymzaal wordt een knikkerbaan gebouwd en de kleuters krijgen gelukslessen. Een aantal keer per jaar maakt de school gebruik van Qrabblaars zodat de leraren tijd hebben om na te kijken of om nieuwe lessen te ontwikkelen.

Ook wanneer er docenten ziek zijn en er geen vervanging geregeld kan worden, vraagt de school Qrabbl om een invaller. Daarmee lijkt de formule een van de oplossingen voor het lerarentekort. “De kinderen kunnen gewoon naar school komen en hebben toch een leuke dag. Ze leren sowieso iets”, legt Van den Heuvel uit. Zo worden docenten ontlast en de kinderen op een andere manier uitgedaagd. “Ze kunnen hun talenten verder ontwikkelen. Alle kinderen komen wel iets tegen dat ze leuk vinden.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.