Forse toename aantal goederentreinen houdt Vught in de ban
De Raad van State buigt zich donderdag en vrijdag over 32 bezwaren uit Vught. Bewoners, organisaties en ook bedrijven verzetten zich tegen plannen voor ombouw van het spoor. Het ministerie wil een aftakking maken van de Betuwelijn en dat zou voor Vught een forse toename van het goederenvervoer betekenen. “En die treinen zullen vooral ’s nachts gaan rijden”, zegt Theo.
“We hebben het over zeventig goederentreinen per 24 uur.”
Dat hij nu bezwaar maakt tegen de plannen die het ministerie heeft met het spoor in Vught heeft te maken met de aantallen goederentreinen waar ze in Vught straks mee te maken krijgen. “Dan hebben we het over zeventig goederentreinen per 24 uur.”
En goederentreinen geven nou eenmaal veel meer overlast voor omwonenden, weet Theo. “Die denderen veel langer door, maken meer lawaai en geven veel meer trillingen.” Net als de andere bezwaarmakers is hij bang dat zijn woon- en leefklimaat erdoor wordt aangetast.
“Die trillingen hebben invloed op de gezondheid."
“Er zijn nu al bewoners die slecht slapen vanwege de nachttreinen”, benadrukt hij. “Die trillingen hebben invloed op de gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM, maar de overheid houdt daar geen rekening mee.” Daarnaast geeft het schade aan de huizen.
Als het spoor wordt omgebouwd zal een groot stuk daarvan, iets meer dan anderhalve kilometer, verdiept worden aangelegd. Dat is een tegemoetkoming aan de inwoners van Vught die niet wilden dat de spoorwegovergang voortdurend dicht zou zijn. Theo Smit noemt die oplossing ‘belangrijke winst’, want het betekent dat het verkeer over het spoor door kan gaan.
"Je zult ook rekening moeten houden met de mensen die langs het spoor wonen.”
Theo zegt met nadruk dat de bezwaarmakers niet tegen meer treinverkeer zijn. “Dat is wat we met zijn allen willen. We willen dat mensen meer met de trein gaan reizen en als transportland kiezen we steeds vaker voor goederenvervoer over het spoor. Maar je zult ook rekening moeten houden met de mensen die langs het spoor wonen.” Daarom wil hij meer maatregelen tegen trillingen en geluidsoverlast.
Theo Smit wil er nog niet aan denken dat de Raad van State de bezwaren ongegrond verklaart. Hij denkt dat de overheid geleerd heeft van de Toeslagenaffaire en de afhandeling van de problemen rond de gaswinning in Groningen. “Ik heb voorzichtige hoop dat de rechters wat meer naar de mensen kijken en breder overwegen dan alleen de wetten te volgen”, zegt hij met een glimlach.