Al anderhalve week geen internet door omgewaaide boom: 'Heel erg onthand'

31 mei 2022 om 11:58 • Aangepast 8 juni 2022 om 09:16
nl
Het buitengebied van Best zit al anderhalve week zonder internet van KPN. Bewakingssystemen werken niet meer, geld overmaken lukt niet en een avondje Netflix kun je hier ook wel vergeten. Televisie kijken via KPN kan ook niet. Oorzaak: een omgewaaide boom. “Het is bijna niet voor te stellen. Het is niet meer van deze tijd hoor,” zegt bewoner Victor Schellekens.
Profielfoto van Rogier van Son
Geschreven door

De storm van donderdag 19 mei staat bij bewoners van de Mosselaarweg in Best in het geheugen gegrift. “Een boom waaide om en trok de kabel in de grond mee. We zitten er echt allemaal mee. Het is te gek. Dat een boom omwaait, kan gebeuren, maar dan mag je toch wel aannemen dat KPN alles in het werk stelt om mensen weer aan te sluiten?”

Een hele buurt in het buitengebied, met veelal boerenbedrijven, is getroffen. Schellekens heeft een paardenbedrijf waar ze met zijn vieren werken. Aan de keukentafel vertelt zijn vrouw Miranka dat de camera's in de stallen van groot belang zijn. Ze werken nu niet omdat wifi het niet doet. "We hebben hier 42 paarden. Als we iets horen, kijken we of er iets is. Een paar keer per nacht moeten we nu de stal in. Normaal gesproken zouden we de beelden bekijken."

Haar man Victor baalt enorm. “We zitten best wel omhoog. In de buurtapp hebben al tien mensen gereageerd. Internet ligt er uit, maar we moeten rekeningen betalen en we moeten spullen bestellen. Ik heb camerabewaking die niet meer werkt. Je bent heel erg onthand.”

"Ik vind het heel erg dat ze hele dag alleen zit en niet kan bellen."

Buurtbewoner Monique maakt zich vooral zorgen om haar moeder bij wie de vaste telefoon niet meer werkt. De vaste telefoonlijn van KPN is ook dood. “Mijn moeder van 81 is een aantal jaren geleden gevallen. Toen heb ik een polsalarmering voor haar gekocht. Die werkt op een vaste telefoonlijn. Ze kan dan op de knop drukken en dan komt Zuidzorg. Ik ga daardoor enigszins met een gerust hart met vakantie. Vlak voordat we weggingen gooide die storm roet in het eten. Ik was erg ongerust. Ik heb twee keer per dag gebeld of alles goed was. Dan heb je geen onbezorgde vakantie.”

“De telefoon is haar enige sociale contact. Ze komt verder nergens. Ik vind het heel erg dat ze hele dag alleen zit en niet kan bellen. Ze heeft nog een mobieltje maar ze weet helemaal niet hoe dat werkt. Ze snapt er niks van. Als ze valt, heeft ze die telefoon niet bij zich.”

Er gebeurt niets. Niemand komt kijken.

De frustratie zit hoog bij de buurtbewoners. Ze snappen niet dat KPN het niet snel oplost. Vincent Schellekens: “Ik snap dat KPN ook druk is, maar dat het zo lang moet duren. Als je belt, krijg je iedere keer iemand anders en die belooft van alles. Iedereen zegt dat het wordt opgelost. Op de site kun je het ook invullen en dan staat er dat het vanavond is opgelost. Morgen zetten ze het een dag verder en zeggen ze dat het die avond is opgelost, maar er gebeurt niets. Niemand komt kijken.”

Ook Monique voelt zich gefrustreerd. “Ik vind het kwalijk dat KPN de ernst van de zaak niet inziet. Ze isoleren mensen compleet van de buitenwereld, vooral oudere mensen die een vaste lijn hebben."

Een woordvoerder van KPN laat woensdag weten dat de reparatie lang op zich liet wachten omdat eerst het elektriciteitsnet en de gasleiding gerepareerd moesten worden. "Daarvoor was het niet veilig." Woensdag moet het buitengebied van Best volgens de woordvoerder weer kunnen bellen en internetten.

Victor Schellekens kan door de storing zijn paarden minder goed in de gaten houden (foto: Rogier van Son).
Victor Schellekens kan door de storing zijn paarden minder goed in de gaten houden (foto: Rogier van Son).
De kabel ligt nu open en bloot (foto: Rogier van Son).
De kabel ligt nu open en bloot (foto: Rogier van Son).

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!