Dit gebeurt er bij Rijkswaterstaat als een vrachtwagen strandt

Gisteren om 17:23 • Aangepast gisteren om 19:03
nl
Kapotte vrachtwagens en drukte op de weg, het is vragen om problemen. Woensdag was het weer eens raak in Brabant, waar onder meer op de A2, A27 en A58 enorme verkeersproblemen ontstonden door defecte voertuigen en een ongeluk tussen twee vrachtwagens. Rijkswaterstaat legt uit wat er op zulke momenten achter de schermen gebeurt en waarom het soms zo ontzettend lang kan duren.
Profielfoto van Jesse van Kalmthout
Geschreven door
Jesse van Kalmthout

Als een truck de geest geeft, komen de telefoons van de verkeersleiders en weginspecteurs van Rijkswaterstaat tot leven. “Op de rijkswegen waar we camera's op hebben, worden problemen gezien door een verkeersleider", legt woordvoerster Hilde Bakker uit.

“Die neemt direct maatregelen zoals het ‘afkruisen’ van rijstroken. Daarbij worden de rode kruisen op de matrixborden aangezet. Hij schakelt ook een bergingsbedrijf in en afhankelijk van de situatie ook politie, brandweer en ambulance. Tenslotte stuurt de verkeersleider de weginspecteur aan. Die laatste heeft als taak de situatie veilig te maken voor alle betrokkenen en om de doorstroming van het overige verkeer zo snel en goed mogelijk te herstellen."

Ongeluk met twee vrachtwagens op de A27 (foto: Rijkswaterstaat).
Ongeluk met twee vrachtwagens op de A27 (foto: Rijkswaterstaat).

Dat laatste, benadrukt Bakker, is simpeler gezegd dan gedaan. Rijkswaterstaat heeft weliswaar contracten met allerlei bergers én afspraken over hun aanrijdtijden, maar daarmee is een gestrande vrachtwagen nog lang niet 1-2-3 van de baan.

"Het bergen van vrachtwagens is veel lastiger dan van personenauto's."

“Bergers mogen met zwaailichten langs stilstaand verkeer rijden en in de regel zijn ze snel ter plaatse. Maar dan nog hangt veel af van waar en hoe de vrachtwagen staat en hoeveel rijstroken er nog begaanbaar zijn", aldus Bakker. “Ook de drukte op de weg en de lading van de vrachtwagen kunnen de afhandeling van een incident ingewikkelder maken.”

“Ook als een berger er snel is, kan het verkeer tóch lang gestremd zijn. Het bergen van vrachtwagens is veel lastiger dan van personenauto's. Soms is er echt specialistisch materieel nodig en de ene situatie is ook complexer dan de andere. Het bergen van een vrachtwagen kan dan nog steeds uren duren."

En zelfs als de weg weer vrij is, wil dat niet zeggen dat de file meteen is opgelost. "Als je net de pech hebt dat je achteraan de file bent aangesloten, kan het echt lang duren voor je weer vaart kunt maken.”

Dit verhaal werd al eens eerder gepubliceerd in juni 2022.

DIT VIND JE OOK INTERESSANT:

Een ongeluk met twee vrachtwagens op de A27 leidde tot een flinke file

Dit gebeurt er achter de schermen bij ProRail als jouw trein stilvalt

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!