Deze gemeenten kun je beter niet mailen wanneer je een vraag hebt - Omroep Brabant

Deze gemeenten kun je beter niet mailen wanneer je een vraag hebt

17 augustus om 12:18 • Aangepast 24 augustus om 10:08
nl
Wanneer je via de mail een vraag stelt aan een gemeente is de kans in onze provincie groot dat het langer duurt voordat je antwoord krijgt. Dat is de conclusie uit een onderzoek van callcenter Pricon dat de bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten heeft onderzocht. 41 procent van de gemeenten in onze provincie antwoordt namelijk niet binnen twee dagen op een eenvoudige vraag die via de mail binnenkomt, zo blijkt uit het onderzoek.
Profielfoto van Sandra Kagie
Geschreven door
Sandra Kagie

Brabant scoort daarmee na Flevoland (50%) en Zeeland (46%) het slechtst van alle provincies.

Waarbij het callcenter dat het onderzoek uitvoerde, opmerkt dat twee dagen de termijn is waarbinnen volgens de regels voor overheden een eenvoudige vraag beantwoord zou moeten worden. Het gaat dan om vragen over bijvoorbeeld openingstijden, parkeerregels, vergunningen en bepaalde procedures.

De vraag
Het callcenter stelde de volgende vraag:

Geachte heer/mevrouw,

Hopelijk kunt u mij helpen m.b.t. de situatie van mijn broer, die bij u in de gemeente woont, en op dit moment afhankelijk is van mantelzorg van familieleden. Omdat deze mantelzorg over een tijdje tijdelijk niet voldoende mogelijk zal zijn, ben ik op zoek naar een gepaste oplossing. Kunt u mij vertellen wat de precieze procedure is binnen de gemeente om het tijdelijke wegvallen van deze zorg op te vangen via de Wmo?

Met vriendelijke groet,

Dorien Vos

Geen ontvangstbevestiging
De gemeenten Breda, Gemert-Bakel, Laarbeek, Nuenen, Son en Breugel, Tilburg en Veldhoven maakten het volgens de onderzoekers wel heel bont. Van hen had het callcenter na drie weken nog steeds geen antwoord.

Van ruim een kwart van de Brabantse gemeenten kregen de onderzoekers geen ontvangstbevestiging, wat volgens de regels voor overheden verplicht is. Ook concluderen de onderzoekers dat een kwart van de Brabantse gemeenten geen e-mailadres op hun website vermeldt. Dat percentage is even hoog het landelijke gemiddelde.

Reactie Baarle-Nassau
Volgens de onderzoekers had ook de gemeente Baarle-Nassau binnen drie weken nog niet gereageerd. Maar die gemeente laat in een reactie aan Omroep Brabant weten dat dat 'gelukkig' niet klopt. Volgens een woordvoerder moet er bij de onderzoekers iets mis zijn gegaan. Baarle-Nassau heeft volgens hem namelijk als onderdeel van de ABG-gemeenten, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen geantwoord. "Waarschijnlijk heeft de onderzoeker niet doorgehad dat Baarle-Nassau onderdeel is van de ABG-gemeenten."

Pricon kan hierover desgevraagd geen uitsluitsel geven. "Misschien hebben we dat in dit geval over het hoofd gezien", geeft een woordvoerder aan. Hij kan zelf echter niet bij de onderzoeksgegevens dus definitief uitsluitsel kan hij niet geven.

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!
Download in de App StoreDownload in de Play Store
Smartphone