'Bavaria speelt heel slim koopman en dominee tegelijk met WK-reclame'

15 november 2022 om 13:50 • Aangepast 16 november 2022 om 11:07
nl
Bavaria heeft dinsdag een WK-commercial uitgebracht en de reacties zijn over het algemeen lovend. Het is dan ook een heel andere uiting dan bij een ander toernooi en er wordt behoorlijk wat kritiek geleverd op Qatar. Retaildeskundige Paul Moers vindt de commercial van Bavaria gewaagd, maar ook erg goed. “Chapeau.” Hein Meurs van Cancel Qatar 2022 spreekt van een 'typische polderreclame'.
Profielfoto van Cor BoumaProfielfoto van Frits van Otterdijk
Geschreven door
Cor Bouma & Frits van Otterdijk

De commercial heeft als titel 'Oranje kijken of vermijden? Het zijn hele gekke tijden.' Paul Moers heeft de video van bijna vier minuten dinsdagochtend meteen bekeken: “Heel transparant en met duidelijke kritiek op de situatie in Qatar. Dit zet wel aan tot nadenken”, is zijn oordeel.

In een soort mini-musical van 3 minuten en 42 seconden nemen Sinterklaas en de Kerstman de dilemma’s met elkaar door:

Wachten op privacy instellingen...

Sint: “Iedereen heeft het erover, maar dit is wel onze tijd. Omkoperij van die zakkenvullers.”

Kerstman: “Wat daar is gebeurd, keur ik ook af. Maar die bal gaat toch rollen. En als Oranje gaat spelen, moet dat ons toch samenbrengen?”

“Goed dat dit allemaal gezegd wordt”, vindt Paul Moers. “IJzersterk en de ondertoon is opportunistisch, mensen samenbrengen. En door voor Sinterklaas en de Kerstman te kiezen trek je het allemaal een beetje bij het voetbal vandaan.”

"Bavaria laat de koopman en de dominee samen de polonaise lopen zonder bouwvakkers."

"Slim, geraffineerd en met humor", omschrijft Hein Meurs. Volgens de oprichter van het Comité Cancel Qatar 2022 heeft Bavaria het geluk dat Jumbo ze voorging met een geflopte commercial.

"Ze hebben gezien hoe het niet moet. Het doel van een reclame is toch om iets verkocht te krijgen. Met deze aanpak hopen ze zowel voor- als tegenstanders van het WK te bereiken. Het is de koopman en dominee samen de polonaise laten lopen. Maar dit keer zonder bouwvakkers."

"Altijd maffe dingen, altijd bijzonder."

Moers denkt dat deze campagne vrij recent is bedacht: “Na de misser van Jumbo hebben ze nagedacht en komen ze met een typische Bavaria-commercial. Altijd maffe dingen, altijd bijzonder.”

“Ik denk dat ze heel lang hebben getwijfeld of ze iets wilden doen aan dit WK. Hiermee hebben ze goed ingespeeld op de emoties. Mensen gaan toch kijken. En dat veroordelen ze niet, maar de omstandigheden in Qatar juist wel.”

Moers is dus aangenaam verrast door de commercial van Bavaria. “Bewondering en respect, hoor. Chapeau.”

"Jumbo-reclame was ondanks uitglijder misschien wel oprechter."

Bij Comité Cancel Qatar 2022 vinden ze de Bavaria-commercial een typische polderreclame. "Ondanks dat Jumbo een uitglijder heeft gemaakt, zijn ze misschien wel oprechter geweest. Als Bavaria werkelijk begaan zou zijn met de misstanden rondom dit WK, had ik liever gezien dat ze hun reclametijd hadden geschonken aan organisaties als Amnesty International of Human Rights. Maar dat verkoopt natuurlijk geen bier", concludeert Hein Meurs aansluitend.

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.